Titta framåt och i backspegeln

Har länge funderat på att skriva någon form av summering av triathlonsäsongen 2016. Jag är dock inte så bra på att se bakåt har jag märkt. Hellre blickar jag framåt och just nu är jag full av motivation för att ta mig an kommande uppgifter. 

Det känns ändå skönt att ta med mig några ytterligare lärdomar från året. 

Snygg bild från Tjörn... 
foto: Niklas Andersson

Bakåtblick
Sprint och olympiska lopp på tekniska banor och i kalla, trånga vatten passar mig illa. Jag gav det en ärlig chans, det var inte fullt ut min grej och jag känner en oerhörd mersmak av att ge mig in på de längre loppen.

Även i år tog det lång tid innan jag kunde simma ok i öppet vatten. Nästa år måste jag också vara bättre förberedd på kyla och vågor. 

Att tävla mycket är kul, men det sliter också. Uppenbarligen behöver jag 2-3 veckors specifikt fokus mot ett lopp för att prestera bra.

I övrigt tycker jag att jag kommit till en högre nivå och större insikt kring hur jag skall genomföra varje pass och vad jag skall fokusera på för att lyfta mig. Vi får se vad det ger men känslan är klart bra.

Den styrketräning som jag gjorde under uppbyggnadsdelen var nyttig. Jag har inte haft ont någonstans i år och jag har bättre hållning vilket påverkar tekniken i utförandet positivt.

Logistik är en utmaning som ofta funkar bra om man planerar väl. Att bo i närheten av start och växlingsområde är ovärderligt.

Att vara förkyld eller sjuk är inget bra. Undvik om möjligt och lyssna på kroppen.

Framåt
Nu ligger fokus på löpning med examensprov på Växjö Marathon den 22 oktober. Jag har löpt mer och långsammare nu efter Tjörn vilket har medfört en viss ömhet i benmuskulaturen. Det har dock blivit bättre och bättre för varje pass. Skall bli riktigt spännande att se vad jag landar loppet på. 
Jag kommer springa med klocka och pulsband, men jag tror att jag kommer att gå på känsla så får jag utvärdera efteråt. Målbilden är sub 3 timmar vilket hade varit finfint på mara-debuten. Skall bli spännande att se hur kroppen mår efter 30 - 35 km.

Innan Växjö blir det dock en härlig weekend i Slovenien med barndomskompisarna. Forsränning, Bellyak och Mountainbike står på schemat, sen blir det god mat och dryck. Ska bli riktigt härligt!

Kör hårt!

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering