Yddingeloppet och lite annat

I söndags gjorde jag min näst sista tävling för året, Yddingeloppet 12 km terräng i Bokskogen utanför Malmö. I år hade vädret varit torrt och fint och på tävlingsdagen blåste det en del men det var ca 14 grader och solsken. 

After run selfie...

Loppet låg sist i ett treveckorsblock av tuffare träning. Jag hade redan vid anmälan bestämt att detta skulle ses som ett bra träningspass, mina förhoppningar var att slå min tid från 2013 på 49:59. Totalt är det ca 170 höjdmeter över de 12 km som loppet går, där det är mest uppför i början av loppet.

Banprofil och karta.

Jag har sprungit två gånger tidigare 2012 & 2013 och bägge gångerna har jag lyckats förtränga hur mycket upp och ner det är. Så även i år :-)

Jag sprang på känsla från början och kroppen svarade bra utan att jag kände mig jättelätt i steg och kropp. 
Kollade första gången på klockan vid 2 km och då hade jag 7:45 trots mycket uppför. Hängde med en grupp till 3 km sen märkte jag att jag tränat för lite terräng då jag succesivt fick släppa på dem när det var upp och ner eller tekniskt. 
Jag hade det jobbigt fram till 6 km där man fick en mugg med vatten. I samband med detta kom tre killar ikapp bakifrån och jag kom in i ett bra flow igen, och drog denna gruppen fram till 10 km som gick på 39:45. 
Sista 2 km är lite vilda västern med skarpa kurvor och många små men branta backar. Här försökte jag hänga i så gott jag kunde och det resulterade i en måltid på 48:05. 
Det räckte till en silverpeng i herr 35-39 klassen och en 19:e plats totalt. Heleneholms IF knep även silverpengen i lagklassen där jag var en av fem som ingick. 
Sammantaget en trevlig söndag med positivt utfall.

Denna vecka är en återhämtningsvecka där måndag och tisdag var riktigt sega. Idag fick jag till ett hyggligt trainerpass och imorgon ska jag köra ett simtest på 800 meter. Tyvärr blir det troligen på 25 metersbana, men bara att bita ihop. Hoppas kunna göra en tid under 13:20 vilket skulle motsvara 1:40 fart i snitt per hundring. 

Får återkomma med utfallet imorgon kväll.

//Fredrik


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering