Göteborgsvarvet 2014 - Racereport

Det är alltid spännande hur man samma morgon som man ska tävla vaknar upp och känner att ingenting känns bra. Denna dag var heller inget undantag. Hela familjen var med i Göteborg och vi sov över hos några vänner i Onsala. Jag sov på madrass på golvet i samma rum som min dotter. Det blev väldigt varmt i rummet och en natt med ganska många tillfällen som jag vaknade till. Kl. 05.55 tyckte dottern att det var läge att stiga upp. Min vänligt sinnade sambo lät mig dock få en 45 minuters bonus vila från kl. 07.00.

Så när jag väl steg upp ordentligt kände jag mig trött, hade lite ont i halsen och lite ont i huvudet. Det var även lite småvarmt ute redan och klarblå himmel så jag tänkte att det skulle bli en tuff dag. Under förmiddagen blev det mycket sportdryck och vatten samt en liten quinoa-sallad med torr kyckling från Coops självplock inne i stan. Fick även en halvtimmes vila och en härlig dusch hemma hos svågern innan jag tog spårvagnen ner till Marklandsgatan. 

Inför loppet i nya klubbdressen.

Kom ner till startområdet strax efter kl. 12.00. Jag skulle starta med startgrupp 1, start kl. 13.00, så jag lämnade väskan och körde min vanliga uppvärmning i 20 minuter, sen gick jag bort till och in i startfållan och var där ca 15 minuter innan start. 

Innan start träffade jag min klubbkompis Nilsson som jag slog följe med senaste halvmaran i Malmö och vi beslöt oss för att följas åt igen. Min strategi var att försöka bräcka 1:24:24 gränsen genom att hålla ett jämt 4:00 tempo så länge jag orkade. Med tanke på att Göteborgsvarvet är ganska backigt, särskilt i jämförelse med Malmö och Kalmars Halvmaror så förväntade jag mig att tappa efter 12-15 km, men jag tänkte ändå att jag måste försöka för att få lite hårdhet inför kommande lopp. 

Starten gick och ett hejdundrande fyrverkeri gick av samtidigt. Vi gick ut lite lagom och känslan var riktigt bra. Första km avverkades på 3:54 och vi kunde hålla tempot bra ut genom Slottsskogen och uppför säldammsbacken och genom Majorna. 

5 km passeringen låg precis efter Älvsborgsbron, då hade vi avverkat två av de tuffa stigningarna och jag landade på tiden 20:01. Nilsson fick lite problem uppför Älvsborgsbron men gnetade sig tillbaka och vi höll ihop ner på Hisingssidan. Nu kunde vi öka tempot i nedförslöpningrn och gjorde några 3:50 kilometrar. Efter 8 kilometer så tappade jag Nilsson bakom mig, men jag kunde hänga i fortsatt bra och hängde på några killar upp mot 10 km passering. Kroppen kändes fortsatt riktigt bra och jag fick ta det lite lugnt medvetet för att hålla farten nere. Milen avverkades på 39:30, d v s andra 5 km på 19:29. 

Redan nu kände jag att jag kommer göra det här loppet bra men rusade inte iväg utan försökte hålla tempot uppe och även en god teknik. Fortsatte upp över Göta Älvsbron och ner mot lilla bommen. 15 km passerades på 59:33, och tredje 5 km gick på 20:03. Mycket bra med tanke på att det var en rejäl stigning upp mot och över bron. 

På avenyn utanför NK visste jag att familjen skulle stå och vänta vilket gav en extra boost, jag kände mig fortsatt stark och jag kunde springa och njuta av publiken samtidigt som jag knep många placeringar framåt. När jag sprang förbi sambo och dottern till deras hejarop, tänkte jag skrika till dem att det åtminstone skulle bli nytt pb idag, men jag nöjde mig med att klappa händerna.

Utanför NK på Avenyn, i snyggaste dressen.

Upp mot Götaplatsen och dags för lite svalka i form av nedkylda svampar. Riktigt skönt att få dem i nacken. Jag körde dock taktiken hela vägen vid varje vattenhål att dricka en mugg och hälla två över mig. Det funkade klockrent loppet igenom. 

När jag tittade på klockan vid 17 km passering såg jag att jag fortsatt låg under 4min/km tempo med hygglig marginal. Känslan i kroppen var fortsatt väldigt bra och löpningen var kontrollerad. Nu visste jag dock att det skulle bli jobbigt med svag uppförslutning en längre bit. Jag tänkte att nu ger jag det ändå chansen sista 4 km så kanske jag kan gå in under 1:25 i bästa fall. 

Det skulle bli bättre än så - nu försökte jag öka farten succesivt och kroppen svarade bra. Jag kunde plocka placering för placering och tänkte att det kanske till och med var möjligt att försvara mitt startnummer in i mål. 

20 km passerades efter 1:19:51 och den fjärde 5 km gick på 20:18 och var också den jobbigaste då merparten av den gick uppför. 

Med en kilometer kvar kunde jag trycka på riktigt bra och väl in på Slottskogsvallen fick jag återigen till en riktigt bra spurt som jag själv blev förvånad över. Den finns på SVT Plays målkamera efter ca 24 minuter. 

Sista 1,1 km gick efter 4:11 (3:50 min/km fart) och jag sprang förbi en hel bunte killar sista biten. Sluttiden blev 1:24:02 och min placering i herrklassen blev 376. Nilsson krigade på med trötta ben och gick in på 1:25:27 vilket är imponerande!

Mycket nöjd & genomvåt efter målgång! (Foto GP)

Sammanfattningsvis så är jag väldigt nöjd med mitt lopp. Det blev nytt pers med 1 minut och 14 sekunder över Halvmaradistansen. Trots att det var en tuffare bana än i Malmö och att det var rätt varmt (ca 20-22 grader och sol). Jag har känt att jag haft bra tider i kroppen men trodde inte att det skulle bli så här bra idag. 

Jag är nöjd över hur jag disponerade mitt lopp och den jämnhet jag hade i fart. De fyra 5 km gick på 20:01, 19:29, 20:03 & 20:18. Variationen beror mycket på om det var uppför eller nerförsbackar. Jag är även lite överraskad av att jag lyckats spurta snabbt sista biten två lopp i rad. Det som också är positivt är att jag klarar backarna på ett mycket bra sätt. Jag antar att det har att göra med cykelträningen för jag har inte kört någon benstyrka eller backträning i övrigt. 

Mitt taktiska drag från i höstas när jag började om under en månads tid med löpningen och bara körde teknik börjar nu betala sig på allvar. Jag löptränar trots allt som mest tre gånger i veckan men får ändå väldigt bra utväxlng på det. 

Kommande period kommer huvudfokus ligga på cykling då jag behöver växla upp i den disciplinen. Simningen kommer jag fortsätta nöta teknik på inomhus och sen försöka hitta rätt på de få utepass som jag kommer hinna köra innan Sövde 8/6. Löpfokus nu kommer bli brick-relaterat. 

Utifrån hur bra löpningen känts i år och hur snabbt jag utvecklats ser jag nu två nya drömgränser närma sig - 10 km under 35 minuter och halvmaran under 1:20. Det blir högst troligt inte i år, men kanske nästa...


Kommentarer

  1. Sjukt bra tid, och bra genomför lopp!
    Är det tri-linne + tri-brallorna? Jag köpte hel tridräkt, men måste nog köpa det delade settet också. Grymt snygga!

    SvaraRadera
  2. Tack Richard! Bra löpt själv - det måste du vara nöjd med?! Gillar skarpt den delade dräkten, grymt skön och praktisk vid ev tryckutjämning:-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering