Bikefit och tävlingssug

Efter många om och men lyckades jag till sist boka in en tid för bikefit på Bikepro i Malmö. Martin på Bikepro hade hjälpt både Camilla Pedersen och Pontus Lindberg tidigare att få ordning på sina inställningar - så det kändes hoppfullt.


Fick börja med att cykla i en trainer där Martin kollade och filmade från sidan. Det visade sig att mitt vänsterben är något kortare än det högra. 

Jag visste faktiskt inte om detta innan och det är inget som min naprapat upptäckt heller. Ska lyfta frågan vid nästa tillfälle för att se om det är någon låsning i rygg/bäckenben eller bara att benen är olika långa. Jag har aldrig haft ont av att springa så det hela ter sig lite märkligt.

Sadeln vinklades upp till 180 graders lutning, sen var det bara mindra justeringar i övrigt på sadeln och även klossarna på skorna.

Däremot styret var det nog inte ett rätt med. Vi bytte styrstam till en som var 1 cm kortare. Sänkte styret en nivå och drog tillbaka tempopinnarna en hel del. Dessa var även utåtvinklade men sattes nu parallellt tätt ihop. Armstöden satt på fel sida och ändrades.




När allt var justerat fick jag ge mig ut på en liten testtur. Det var en markant skillnad mot tidigare. 

Det kändes ovant med tempopinnarna så tätt men samtidigt fick jag en mycket bättre position. Och kraften från benen kommer verkligen ner i pedalerna nu. Däremot ska jag byta till en triathlonsadel för den jag har är ingen höjdare att ligga i tempoposition på.

Jag måste också träna på att våga cykla i tempoposition. Förra året på hösten kom en stark vind och tog tag i mig när jag var ute i ganska hög fart, jag höll mig dock upprätt men blev lite rädd. Så nu är jag lite feg när det blåser ute, eller när farten blir hög (över 40 - 45 km/h). Så det får bli till att öva upp tryggheten succesivt.


I går var det många från klubben som tävlade och gjorde grymma resultat. Det var Iron Man Mallorca, Lundaloppet och Springtime Helsingborg. De flesta kompisarna från klubben presterade riktigt bra, och det var personbästa till både höger och vänster. 

Själv var jag på svensexa och fäktades o körde gocart. Mycket trevligt men nu är jag sjukt sugen på att tävla igen och få visa för mig själv vad jag egentligen kan.

Tiden går fort nu och snart är det dags för Sövde. Man blir väl aldrig helt nöjd med hur man har förberett sig. Jag känner att jag cyklat för lite och nu är helgerna framöver uppbokade med Göteborgsvarv och två bröllop. Får cykla i veckorna men kommer inte kunna köra mer än något längre cykelpass innan tävlingen. Det får helt enkelt bli som det blir i Sövde även om jag fortfarande hoppas kunna få till en sub 5 h tid.

Idag blir det simning med klubben och kanske en lugn löprunda.

//Krazze

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering