Racereport - blodomloppet 10 km

Äntligen var det tävlingsdags igen! Blodomloppet ute vid Bulltofta rekreationsområde är ett stort motionsevenemang där många företag engagerar sina anställda. Från Swedbank på Gustav Adolfs Torg var vi ca 20-25 tappra själar som ställde upp. Det finns tre möjligheter att välja på - promenad 5 km, löpning 5 km och löpning 10 km.

För egen del fanns bara ett alternativ - 10 km - och fjolårets pers från Kalmarmilen på 38:16 skulle slås rejält. Var ganska trygg att det skulle gå bra efter senaste tidens träningspass som känts riktigt bra. 

Vår start gick 19.05 och efter en bra uppvärmning kände jag mig i bra slag. Startfältet var stort, ca 1300 löpare, men toppen var inte som i stadsloppen, någon duktig löpare var med och sen ett gäng som mig och sen vanliga motionärer. Därför var det en uppenbar risk att man skulle hamna i ingenmansland och få hålla farten själv.

När starten gick var vi ett femtontal löpare som drog iväg där framme. Klubbkompisen från löparsektionen Churchill stack snabbt iväg själv och vann även loppet på 34.22. Efter 500 m stack även en annan kille iväg och blev sen klar tvåa i mål. 

Där bakom var vi nu 7-8 löpare som höll ihop. Jag hade tagit det lite lagom från början men hamnade i en utförsbacke längst fram. Första km landade på 3.30 och det kändes riktigt lätt i kroppen. Upp mot 2 km kom vi på 7.10, och känslan var fortsatt god. Vid 3 km passering fick jag dock problem att hålla tempot uppe. Jag fick släppa iväg 5 löpare framför mig. Det var en konstig känsla för jag var inte trött eller mjölksyrastinn utan kroppen var inte van att hålla tävlingsfart längre än mina intervaller som varit max 2,1 km. 

Från och med 3 till 6 km var det således en tyngre period mentalt där jag började tvivla om det skulle bli något pers. Första 5 km gick på 18.44. Jag hade nu fått några löpare i ryggen och min tanke var att hålla dem där bakom. 

Vid 6 km hittade jag tillbaka till ett bra effektivt löpsteg och fick genast upp en bättre fart. Jag kunde trycka på både upp och nedför och kroppen svarade fint.

8 km gick på ca 30:20 så nu var jag tvungen att öka in i mål. Och det gick bra - efter en tuff spurt höll jag mina följare bakom mig, överraskade t o m mig själv att inte vika ner mig utan pressa på rejält sista biten. 

Tyvärr blev jag ändå passerad i resultatlistan av killen bakom då han fick 1 sekunds bättre nettotid. Men en 9:e plats och tiden 37:37 är jag mycket nöjd med. PB med 39 sekunder och jag kommer springa ännu snabbare i sommar om jag kör lite mer tempo och tröskelträning på lite längre distanser, 5-10 km. Dessutom upplevde jag banan som lite småbackig på många ställen.

Har inte hittat några bilder men kan bjuda på min målgång via racetimer.
http://www.racetimer.se/sv/runner/show/3475170?layout=blodomloppet&race_id=1791

På lördag är det Göteborgsvarvet - ska bli riktigt skoj och kanske läge för nytt pers!

//Krazze

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering