Lite tankar inför Sövde HIM

Tiden rullar så sakteliga på och nu är det endast 16 dagar kvar till ett av årets stora  mål - Sövde HIM. 
1,5 km simning, 90 km cykel och 21,1 km löpning. Det ska bli riktigt roligt att tävla triathlon efter den långa förberedelsetiden som har varit. 

Förberedelserna har gått bra, egentligen bättre än vad jag tänkt mig när jag anmälde mig i december. Samtidigt är jag aldrig helt nöjd med hur det gått eftersom att ambitionen flyttas fram allteftersom man utvecklas. 

Men varför inte vara nöjd - jag har varit skadefri hela tiden och enbart blivit störd av några sjukperioder i början av året. Löpning och allmän fysisk status är bättre än någonsin och mer finns att hämta, faktiskt mycket mer. 

Simningen utvecklades bra fram till december, då låg jag på den nivå som jag hade som ambition att ligga på inför tävlingssäsongen. Sen har den stagnerat, nu har jag börjat om lite från början med att nöta teknik. Jag borde i vilket fall kunna prestera en 35 minuters simning med våtdräkt i sövdesjön, och det får anses vara ok. 
Sen till Malmö Axa och Kalmar mini i augusti ska det gå fortare.

Cyklingen är ok - och efter att jag gjorde en bikefit så känns det som det kan bli riktigt bra. Jag är inte orolig över längden  på banan 90 km eller att den med skånska mått mätt är väldigt kuperad. Jag borde kunna hålla mig runt 2 h 45 min, men kommer satsa på snabbare cykling. Tror även jag kan få ganska bra utväxling på de träningspass jag har kvar inför tävlingen. Det handlar bara om att lära musklerna att cykla.

Löpningen är något jag går och längtar efter. I år blir det en 4 varvsbana med en stor stigning varje varv. Nyckeln är att få i mig energi under cykling och hålla den intakt under löpningen. Här gäller det att vara disciplinerad inför den plan jag lagt upp. 
Jag kommer inte springa över 1 h 35 minuter och hoppas gå under 1 h 30 min.

Så min tydliga målsättning är att gå in under 5 timmar, fördelat enligt nedan.
Simning 1,5 km: 35 min
T 1: 2 min
Cykling 90 km: 2 h 45 min
T 2: 2 min
Löpning 21,1 km: 1 h 35 min

Totaltid 4 h 59 min, sen kommer jag göra allt jag kan för att gå in snabbare.

Placeringsmässigt har jag ingen ambition eftersom jag inte kan motståndet. Jag tävlar i seniorklassen och räknar med att bli bland de sista i den gruppen. 
Ska bli mycket spännande att se om om någon av klubbkompisarna Rasmus Sellehed eller Janne Österman kan plocka hem tävlingen. Det är några namn ytterligare som jag känner igen, det ska bli inspirerande att tävla med/mot dessa killar.

Nästa år kanske man kan närma sig dem...

I dag skulle jag från början tävlat i Växjö över olympisk distans. Men det blir DNS eftersom jag nu sitter på ett tåg till Göteborg för vidare färd mot Strömstad och ett härligt bröllop!

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering