Styrketräning - riktigt gött!

Sedan 1998 och fram till 2010 har jag i perioder mer eller mindre seriöst tränat styrka på gym. Jag hade tur när jag började som 18-åring att få en instruktör som poängterade vikten av att långsamt bygga upp muskelfästen och senor. Jag är ganska övertygad om att detta har hjälpt till att hålla mig fri från skador under alla dessa år.
Jag har kört ganska allsidig styrka men missat lite på nedre och sneda magmusklerna, vilket jag återkommer till. Syftet med den styrketräning jag tidigare kört har heller inte vart 100 % funktionellt. Inte heller beachfokus utan någon hemsnickrad variant av att fånga hela kroppen och välmående.

När jag sen flyttade till Malmö 2011 slutade jag styrketräna på gym helt och hållet. Jag har sen dess hållt igång styrketräningen med egen kroppsvikt. Så när innebandyklubban gömdes i garderoben 2012 och fokus skiftade mot uthållighetsidrott trodde jag aldrig mer att jag skulle sätta min fot på ett gym.

Sen jag började köra med Rickard i juli har jag haft bättre struktur i min träning. Och varje vecka har jag kört ett längre styrkepass. Till en början hemma med egna kroppen och gummiband. Men för sju veckor sedan skaffade jag gymkort igen och har sen dess kört ett pass i veckan på gymmet.

Och jäklar vilken effekt det har haft. Jag kan inte riktigt bevisa det ännu i form av tider eller cykeleffekt, men jag känner en enorm skillnad i kroppen. 
Både i sim, cykel och löp har jag en bättre kontroll på tekniken och orkar hålla upp kroppen mycket bättre och under längre tid. Det i sin tur medför att jag kan driva på mer utan att bli trött. En bättre ekonomi helt enkelt. 

Att jag upplever så stor skillnad på bara sju veckor måste på något vis bero på att musklerna har väckts till liv efter fyra år i dvala. Jag har hört talas om muskelminne men vet inte om vetenskapen godkänner det begreppet. 

Det jag dock känner tydlig skillnad på är nedre och sneda magmusklerna. Någon gång i min ungdom fick jag höra att crunches var bästa magövningen (med benen i 90 grader) så den har dominerat min egna styrketräning under många år. Den tar mest på övre magmuskulaturen vilket märks tydligt nu när Rickard dyngat på med flera alternativa magövningar som fokuserar på nedre och sneda musklerna - sjukt jobbigt men det ger resultat.

Snart är tanken som jag förstått det att gå upp på två styrkepass i veckan. Det ska bli mycket spännande att se utväxlingen i form av resultat och tider när jag kommer i tävlingsform igen till sommaren.

Tummen upp för styrketräning på gym!


Köpte även ett par nya badbyxor från Tyr i veckan. Tänkte testa y-front varianten och se om det går fortare i vattnet. Dock känns det jäkligt tufft att bära upp ett par y-fronts badbyxor på ett värdigt sätt. Ska man vaxa benen?!?!


//Freddan

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering