Dags att blicka framåt...

Nu är vi inne på fjärde veckan efter Kalmar IM. Sommaren försvann snabbare än den kom, eller den kom egentligen aldrig, men hösten knackade på dörren redan förra veckan och nu faller mörkret tidigt om kvällarna igen.

Första tre veckorna efter Kalmar passade jag på att njuta. Det blev lite sporadisk hålla-igång-kroppen träning, något styrkepass, en förkylning och så passade jag och min sambo på att njuta av det fina pris jag vann på Tjörn förra året, en spahelg på Stenungsbaden. Riktigt trevligt var det.!

Stenungsbaden spa...

I måndags drog jag igång träningen igen på allvar. Det gick riktigt bra, simning i måndags med Philip. Vi kör båda under Rickards vakande hand och bestämde oss för att börja köra ett till två simpass ihop per månad. Första passet blev succé och jag tror detta kommer bli en riktig boozt inför kommande säsong. För närvarande besitter jag bara två växlar i min simning men med sparring så borde jag kunna höja farten mer.

Körde även mitt första trainer-pass i tisdags, ett 40/20 pass, men det funkade bra både fysiskt och mentalt. Ser faktiskt fram emot att köra x antal timmar ute i förrådet. Det har en viss charm och det är också väldigt fokuserat på träningseffekt och helt oberoende av yttre faktorer vilket gör att det blir en väldigt effektiv träning.

Paincave...

Vi hade också ett trevligt get to getter hemma hos Daniel med ett gäng från klubben där vi diskuterade kommande säsong och hittade lite olika förslag på gemensam träning som också kan bli spännande. Dock ska det beaktas att det är svårt att stråla samman när alla har olika spår och olika upplägg, men ett par pass innan nyåret och en handfull efter borde vara möjligt.

Vad händer då nästa säsong?
Jo, jag kommer inte att köra Kalmar 2018. Det blir för mycket tidsjakt och jämförelse om man kör samma tävling två år i rad. Istället är jag sugen på att höja farten lite och kommer ha huvudfokus på medeldistans men kommer högst sannolikt att köra en IM efter sommaren i september eller i oktober. Antingen i Emilia-Romagna i Italien eller i Barcelona. Bägge banorna borde kunna passa mig och om man nu någon gång skall kvala in till Hawaii så är det bra att testa att tävla utomlands mot den konkurrensen och i lite högre värme än vad vi har här hemma. Plus att säsongen förlängs med en månad.

Huvudmålet kommer istället att bli IM Jönköping 70.3, ambitionen är solklar och det är att knipa en plats till VM i Nice 2019. Att det går i Europa underlättar mycket, sen är väl inte min bästa disciplin att köra nedför ett berg, men jag får ta det för vad det är. Föregående år fanns fem slotts i M35-39, då räckte en tid strax under 4.30 men jag räknar med att fler tackar ja i år och att fler kommer att vara med och hugga på slotten så jag kommer ladda för att gå en bit under 4.20 och hoppas att det ska räcka.

Utöver Jönköping så kommer jag köra Tjörns Medeldistans, riktigt trevlig tävling och ett familjevänligt resmål. Jag är också riktigt sugen på att köra RM tävlingarna (motsvarande SM för ålderskategorier).
Nu är det ju lite segt i det här landet att veta vart och när dessa tävlingar äger rum. Det jag vet, tror jag, är i vilket fall att Vansbro inte kör 2018 på medeldistans. Om det inte krockar med Jönköping i tid så kommer RM Medeldistans att bli en av mina A-tävlingar.
Sen är jag sugen på RM på sprint och olympisk om det är passande banor och geografiskt bra städer som arrangerar. Att åka upp till Gävle och göra 350 st 90 graders svängar på cyklingen är totalt meningslöst, men en bana liknande den i Malmö är klart intressant.

Nu under höst och vinter har jag inga direkta träningsplaner. Det som finns att tillgå är eventuellt Växjö marathon eller Yddingeloppet (12 km terräng) samt Sylvesterloppet på nyårsafton. Jag tar det som det kommer.

Jag kommer också lägga extra fokus på att bygga upp en stark bål/core-muskulatur och även köra mycket tåhävningar i olika former för att kunna hålla i löpträningen bättre än föregående år.

Träningssugen börjar kicka igång nu och jag hoppas kunna hålla i kontinuiteten hela vägen in i nästa säsong.

//Fredrik


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering