Upp och ner...

Synd att säga att det duggar tätt med inlägg den här tiden på året. Å andra sidan är det lika bra det för det finns inte mycket av värde att skriva om. Det jag ser fram emot mest nu är fredagen då förbundet släpper datum och städer för tävlingarna i svenska triathloncupen, vilket även innefattar SM/RM. I min plan finns en ambition att köra minst två deltävlingar och helst då RM 35-39 på sprint och olympisk. Men det bygger främst på att banorna inte har 450 st 90 graderssvängar på cykelsträckan och att de inte är alltför långt att åka. Gick precis in och kollade och såg att det är Uppsala, Gävle, Borås och Malmö precis som förra året som arrangerar de fyra deltävlingarna, då är det bara att avvakta att se vart SM/RM kommer att köras. Håller tummarna för Borås och Malmö.

I övrigt noterade jag tyvärr att Växjö ställer in i år pga arbete i och runt sjön. Ser fram emot 2019 då den ska köras igen. Så nu blir det lite pusslande, får se vad det blir för tävlingar innan Jönköping. Klart är i alla fall att jag siktar mot att inleda med duathlon RM i Helsingborg 12:e maj. Sen får vi se vart det bär hän innan Jönköping. Jag är dock sugen på att köra några fler tävlingar i år än föregående år.

Träningen har varit lite upp och ner sista tiden. Jag har svårt att hålla hög veckomängd, men jag har haft bra kvalitet på de pass jag kört och känner att jag gör framsteg. December är en tuff månad med full fart både på jobb och hemmavid. Detta sätter sina spår på kroppen och framför allt mentalt blir man trött. Jag körde mig rejält sliten i helgen och trots vila i söndags gick gårdagens simpass inte alls som jag hoppats och idag fanns ingen energi att gå ut och cykla i förrådet. Bara att vila upp sig och ladda batterierna. Det märkliga är att exakt samma mönster följdes förra året, motsvarande vecka blev en vilovecka och sen tog det till efter jul innan jag kunde köra på igen.

Det positiva med förra året var att jag fick rejäl fart på veckomängden efter nyåret så jag hoppas att den trenden också håller i sig. Jag hade hoppats på att få ihop 480 träningstimmar i år, men ser ut att landa på 460 om jag får träna på enligt plan resterande del av året. Det får ändå vara godkänt och är en rejäl ökning från 2016 (+10 %) då jag noterade 417 timmar. Drömmen är ju att klämma ihop 500 timmar kommande år.

På återseende!

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering