Veteran DM 800 m - Brons 2.16.67

Årets andra tävling blev på lördagen inne på Athleticum i Malmö. Veteran DM på 800 m stod på schemat, sen ställde jag även upp i stafett över 4x200 m med Heleneholms IF. 

Jag har aldrig tävlat eller ens sprungit ett lopp i full fart över en distans runt 1 km. Tidigare har det blivit sista intervallen i intervallpassen som fått stå som riktmärke för vilken fart kroppen besitter och då har jag som lägst kommit ner på 3.07. Med med nyvunnet självförtroende över att ändå kunna förflytta mig skapligt snabbt och med den träning jag gjort under vintern med en hel del kvalitet så hoppades jag ändå kunna spräcka 2.20. Så det fick bli målet.

Hade dålig koll på motståndet, vi var 6 st till start. En kille hade gjort 2 minuter blankt förra året och han jag delade bana med i starten skulle köra 33 sek per varv (200 m) vilket var lite för snabbt för mig så jag släppte iväg dem i början. Men jag lyckades hålla ryggen på en tredje kille som höll en bra fart. Det var riktigt tufft att hänga på och jag kände att jag inte våga kliva förbi utan försökte hänga mig kvar med ambitionen att spurta ner honom över upploppet. Trygg i min taktik så räknade jag ner varven och på sista varvet tänkte jag först trycka till på bortre långsidan, men var lite osäker över hur jag skulle klara hålla farten in i mål så jag avvaktade till sista kurvan där jag växlade fart och kämpade mig upp till bronspengen på upploppet. Skön känsla och tiden blev 2.16.67! Mycket nöjd med detta och ytterligare en boost för självförtroendet. 3 sekunder upp till silvret men det hade jag ingen koll på förrän efteråt, och det var heller inte rimligt att ta det idag. 

Bronspeng på Veteran DM!

Dottern med och stöttade idag - exemplariskt!

25 minuter efter målgång så var det dags för stafett där jag fick äran att springa sista sträckan i Heleneholms IF lag 1. Det gick bra, hade inte full koll på hur det gick till men gjorde mitt absolut bästa och även om vi var långt från vinnarna så var vi bara 2 sekunder före trean så det var skönt att få en silverpeng. Trean sprang dock heatet före oss, vilket jag inte hade full koll på.

Lyckades även springa hem ett stafett-silver över 4x200 :-)

Nu är det troligtvis slut med friidrottseskapader för en tid framåt. Pga mycket kvalitetslöp och hårdare cykelpass senaste veckorna har både distans och långpass löpning uteblivit liksom längre cykelpass. Kroppen har helt enkelt inte orkat med. Så nu blir fokus att komma in i triathlonrytmen igen. Det som varit positivt är dock att jag simmat lite mer än tidigare. Både denna och förra veckan 4 pass på totalt +11 km. Det känns i vattnet att det blir bättre.

Om några veckor, den 13:e mars, bär det av till Mallorca för en veckas tricamp med coach Rickard. Ser mycket fram emot detta. Tills dess ska det matas in ett antal träningstimmar på banken. 

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering