Lägesuppdatering

Tre veckor har förflutet nu sedan Mallorca vistelsen. Det började riktigt bra med några fantastiska intervallpass på trainern och bra simpass i bassängen. Löpningen var dock tuffare då jag lidit av min baksidor som trilskats med mig.

Problemet har varit inflammationsvärken och att baksidorna inte jobbat som de skall. Detta har föranlett att sätet och ländryggen fått kompensera i den mån det orkat med och det är ca 45-60 minuter beroende av fart.

Jag sprang ju Heleneholms halvmarathon i lördags och det va ringen succé. Ganska tidigt stod det klart att det inte skulle bli något pers och redan 10:e km gick jag upp på 4.23 fart och då det började ömma mer och mer så slog jag av på takten och gjorde "the run of shame" resterande 11 km in i mål. Därefter så tog jag på riktigt tag i att stretcha och ge mig själv ackupressure med tennisboll och det har hjälpt.

I tisdags bommade en förkylning in och satte sig i näsan, den blev kraftigt värre igår och jag gick hem tidigare från jobb och sov 2 timmar. Idag har den släppt näsan men börjat flytta sig ner i svalget vilket inte är helt hundra. Jag kommer vila ut den nu så jag står helt frisk när jag drar igång igen.

Jag passade på att gå till min naprapat idag och vi kunde konstatera att vänster hamstring var riktigt stel, men att det även var stelt i sätesmuskulatur och i ländryggen. Lite nålar gjorde susen så nu känns det bättre. Men jag ska dit om en vecka igen.

Det viktigaste nu är att bli frisk och kvitt problemen i benen. Orsaken är sannolikt de gånger jag testat på längdhopp och höjdhopp. För hög belastning i relation till vad benen klarar av har gett upphov till inflammationen och sen har jag inte riktigt vilat ut det utan kört på med mina intervaller. Lesson is learned.

Tyvärr har den utmärkta uppsamlingssidan www.triathlonbloggar.se lagt ner så nu finns ingen plattform längre där det går att följa min blogg.
ww.jogg.se funkar fortfarande iofs men jag kommer inte att länka på Facebook mer än om det är något speciellt så jag ser detta mer som min lilla reflektionssida framledes.

Hoppas på snabbt tillfrisknande.

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"