Det börjar röra på sig

Den här veckan inleddes med ett längre distanspass på 14,3 km i måndags. Känslan var bra på alla sätt och vis och jämfört med föregående år känner jag mig som en bättre löpare nu.

På lördag är det dags för Lund Runt 27 km. Jag ser det som ett ordentligt avstamp inför min satsning mot IM. Målet inför lördagen är att ligga på 4:15 fart hela vägen. Jag har gjort halvmaran i somras med snittfart 4:04 men nu är det längre distans. Rent formmässigt tror jag att jag är mer uthållig och har en bättre teknik nu, däremot har jag inte samma fart i benen eftersom jag mest kört distans sista tiden. Jag borde ändå klara av min ambition om det inte är alltför extremt väder.

Just 4:15 är farten som kan ta mig ner under 3 timmar på ett maraton. Till våren kommer jag att testa om det funkar. Det har inte kommit något datum ännu men Heleneholms maraton i april får bli min maratondebut.

Annars försöker jag fokusera mycket på simningen nu. Den här veckan har varit ett klart fall framåt. I tisdags körde jag ett pass med mer fokus på fart. Kom ner och var stabil mellan 1:37 - 1:39 på mina fem 100 m. Jag är övertygad att det finns mer fart att hämta nu när jag lägger mer fokus på det. Förhoppningsvis kan jag även hålla en högre fart över längre distanser. Nu ligger jag ungefär på 1:56 per 100 m över längre distanser. Målet är att komma ner till 1:40. Så det finns lite att jobba på.

Nästa vecka har vi "testlopp" både på löpning och simning med HTT. Löpningen kör vi på Potatisåkern vid Limhamnsfältet. Det är en slinga som är ca 2,2 km lång och testet skall vara 2 eller 3 varv. Det blir mitt första test men det ska bli kul att se om jag kan utvecklas något över tid, testet skall vara återkommande var 4:e vecka.
Jag kör nästan uteslutande löpträning själv eftersom jag har svårt att hinna till 18.00 då alla gemensamma pass går.

På simningen ska vi köra ett 400 meters test nästa söndag, den 8:e. Vi gjorde ett test på första träningen i bassäng i september. Då landade jag på 7:23, jag hoppas verkligen att jag är snabbare nu men jag har absolut ingen aning om hur mycket.

Nu har även anmälningarna börjat öppna till 2014 års triathlontävlingar. Jag kommer börja året med Växjö Olympisk distans den 24:e maj. Sen blir det Sövde HIM den 8:e juni. Trelleborg kör sin sprint precis som förra året den 6:e juni. Om jag känner mig fräsch så kör jag nog den också. Det är bra att träna lite "tävling" med växlingar och trängsel i simningen. Jag tror inte heller att jag blir så trött av en sprint att det påverkar Sövdetävlingen.

Något som jag upplever svårt är att sätta upp en långsiktig träningsplan och hålla den. Tidigare blev jag lite förkyld och sliten emellanåt och fick lägga in extra vilodagar. Nu upplever jag dock att jag härdat mig så jag klarar att öka träningsmängden. Jag tycker jag borde kunna ligga på mellan 6-10 timmar i veckan vid den här årstiden.
Då fördelar jag den på löpning, simning och styrka i första hand. Ibland blir det inomhuscykling med HTT men då blir det bonusträning. Styrkan ligger alltid i samband med övriga pass.

Träningsplanen ändras lite vecka till vecka men nu tycker jag att jag har hitat en mall som funkar.

Måndag: Löpning - Distans 10 - 15 km

Tisdag: Simning - Intensivare pass fokus fart 2 000 - 2 500 m

Onsdag: Simning - Veckans pass från HTT plus en distansdel så totalen blir  3 500 - 4 000 m.

Torsdag: Löpning - Teknik & Intervall

Fredag: Vilodag

Lördag: Löpning - Långpass 16 - 30 km alt. cykel plus snabbdistans löpning.

Söndag: Tränarledd simning med HTT 2 000 - 3 000 m

Det här upplägget borde funka fram till mars/april då det börjar öppna upp sig för cykling utomhus och mer fokus kan läggas på det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering