Racereport - Lund Runt 27 km

Klockan på ringning 05:45 en lördag för att hinna få i mig och smälta frukosten innan dagens stora prövning - Lund Runt 27 km. Jag ifrågasatte om detta var vettigt men släppte det efter en stund.

Göran och Mikael hämtade upp mig 07:45 och startplatsen var i Lund vid Källbybadet. Det var en 3-4 grader ute och tung kompakt luft. Kände mig lagom taggad och målet var satt till att snitta 4:15 per km. Jag hade dock sagt att jag skulle vara nöjd om jag tog mig i mål under 2 timmar.

Starten gick 09:00 och jag tuffade på med ett lätt steg och allt kändes mycket bra. Det var inga fantomer med idag utan jag hade täten inom synhåll första 10 km. Det var tre löpare som bröt sig loss och drog undan lite. Där bakom var vi 5 stycken som alternerade mellan plats 4 och 8. Uppemot 10 km hade jag en Heleneholmare och en Högbylöpare med mig, någon kilometer senare tvingades jag släppa dem då jag fick min första lilla svacka. Vi hade avverkat 10 km på dryga 41 minuter så jag låg bra till inom min måltid. Efter 12 km kom två löpare upp bakom mig. Det var Mia som senare även vann damklassen tämligen överlägset. Jag har sett henne tidigare i Malmö Halvamarthon och hon har ett underbart tassande lätt löpsteg. Jag bestämde mig för att lägga mig bredvid henne och kroppen svarade bra på det.

I min raceplan hade jag sagt att jag skulle tillföra energi i form av gel vid 15 & 20 km. Nu vågade jag dock inte göra det med risk för att tappa fart gentemot min draghjälp. Så istället tog jag lite utblandad sportdryck som serverades men kände mig ändå fräsch upp mot och förbi 20 km. Vid 20 km passering var tiden ca 1:24:30 och allt var fortfarande frid och fröjd.

Vi hade jobbat upp oss så jag nu låg placerad som 7:a bland killarna och hade 6:an inom synhåll ca 15-20 sekunder framför. Kroppen kändes fortfarande bra men det började vissla lite i halsen när jag andades. Kan varit lite slem som satt sig eller var det pga ansträngning. 2 km senare så fick jag släppa min draghjälp då jag kände att jag inte skulle palla den farten in i mål. Sen kom väggen - på två steg så tog bränslet slut i kroppen och benen blev helt döda. Musklerna blev stumma nerifrån från fötterna upp till ljumskarna. Jäkligt skum känsla och inget jag vill uppleva igen. Tack vare att jag inte intagit energi och antagligen också pga att jag inte kört några långpass över 17 km sedan Malmö Halvmarathon i Augusti så var kroppen inte redo för mer.

Nu fick jag kämpa för att ta mig in i mål. Jag lyckades med stela ben och hygglig teknik att skrutta in på 1:57:42 och en 15:e plats i herrklassen. Jag sa innan att under två timmar var godkänt så det får jag hålla mig fast vid. Däremot kändes det lite snöpligt att landa på en 15:e plats när jag hade hugg på mera. Men detta var inget a-lopp och man är inte bättre än den tid man får så inte mycket att sura över utan bara dra lärdom av detta och fortsätta träna.

Några lärdomar inför kommande längre lopp:

  • Jag ska hålla mig till min raceplan angående intag av energi och vätska - tar energin slut är den också slut och vägen tillbaka är lång.
  • Köra fler långa pass inan, gärna överdistans för att vänja kroppen. Tempot kan jag nog klara skifta upp till tävling men framför allt vänja kroppen att hålla igång länge.
  • Hitta en draghjälp som är bra och hjälpas åt hela vägen - det är hopplöst att hamna i ingenmansland och hålla tempo själv.
Nu blir det vila till morgonens kvällssimning på Aqvakul - by the way har jag sett min film från simningen. Den ligger på facebook men jag har inte lyckats spara ner den.

Trevlig kväll!




//Kebabmannen

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering