Tankar inför hösten

Nu har hösten börjat lägga sig över Malmö så sakteliga och tävlingssäsongen är sedan någon månad slut. I alla fall när det gäller triathlon, jag har tänkt att göra två, alternativt tre, framträdanden till inom löpning under höst/vinter.

24 oktober går Yddingeloppet 12 km i terräng, Bokskogen. Förra året sprang jag på 50:00, en tid som skall förbättras i år. Det hade varit nyttigt att kunna köra något pass i terräng innan loppet, för det är ganska stor skillnad på platt asfaltslöpning.

Sen har jag ett stort frågetecken på Lund runt 27 km. Jag sprang förra året och det var ett riktigt roligt lopp. Ambitionen för mig till nästa år är dock tydlig, och det är att bli snabb inom triathlon sprint och triathlon olympisk. Därav känns det lite onödigt att bli sliten av ett 27 km lopp och missa bra träningspass pga det. Jag får fundera lite över detta, loppet är inte förrän i november.

Ett lopp som jag ska springa är dock Sylvesterloppet på nyårsafton i Malmö - 5,4 km. Trevlig avslutning på året och då skall det gå undan.

Träningsupplägget nu har varit 6 pass i veckan, vilket har fungerat riktigt bra senaste tiden, inga sjukdomar eller något annat som stör, utan nu har jag fyra veckor på rad där detta upplägg har klaffat fullt ut.
Mina största svagheter är som bekant cykel och simning, framför allt simning utan våtdräkt. Därför försöker jag få in tre trainerpass och två simpass, sen blir det ett kvalitetslöppass. Därutöver kommer jag köra lugnare bricklöpning efter minst två av trainerpassen för att få mer löpning i kroppen. Jag kommer också lägga fokus på att få till minst en timmes samlad styrketräning i veckan genom att lägga 15-20 minuter efter några av passen.
Tyvärr har vi bara ett tränarlett simpass i veckan, jag hade behövt fler.
Huvudupplägget närmsta perioden är att fokusera på tekniken, inom samtliga discipliner, och sen successivt börja bygga farten.

Det hade varit intressant att köra någon form av regelbundna tester typ var 4:e eller 6:e vecka. Jag har dock inte funderat riktigt hur det skall gå till. Simningen blir det naturliga tester under de tränarledda söndagspassen. Löpningen däremot får jag köra på egen hand, och det känns lite blandat att bränna av sig totalt och bli sliten eller att balansera så man kan få mer träning.
Cyklingen är svår att testa sig på, det blir nog mer av att bara köra på och se hur jag kan ta mig an passen. Förhoppningsvis märker jag att jag blir starkare och klarar hålla ett högre motstånd under respektive pass.

Två simpass i veckan är egentligen för lite, så vissa veckor kommer jag nog också försöka fokusera mer på simningen och köra exempelvis 4-5 pass för att få lite mer momentum i den disciplinen. Det är en tuff balansgång när det finns mycket som skall förbättras.

//Krazze

Kommentarer

  1. Gällande cyklingen så kan du ju göra tester i form av FTP-test. Det finns ju Rubber Glove i SufferFest-paktet. Annars finns det ju 20 min FTP-test hos TrainerRoad.com. Men du kanske ska snegla lite efter varianter på dessa test om du inte har Watt-mätare eller en trainer som har Watt-profil i TrainerRoad.

    Jag kommer köra TrainerRoads FTP20-test var 6:e vecka nu framöver.

    SvaraRadera
  2. Körde Rubberglove nu i veckan - fick fram en snittpuls och vet vad jag hade för motstånd under de 4x5 minuterna. Jag kan använda detta som ett testvärde även om jag inte kn räkna ut ftp utifrån det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du hastighetssensor på hojen? För då kan du ju baka in distansen du fixar under passet, för en värdemätare till. Ja, via cykeldatorn, eller din klocka. Kör du Garmin, och inte har hastighetssensor, så är denna bra: http://www.wiggle.se/garmin-gsc-10-tradlos-hastighets-och-kadenssensor/

      Radera
  3. Hastighetssensor har jag, och om jag kör samma växel varje gång så bör det bli en bra mätare att addera.
    Tyvärr har jag bara en gammal Polar löparpulsklocka - får sätta upp Garmin på önskelistan :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering