Målsättning och Tävlingsplan 2015

Spännande rubrik att börja spåna kring nu när ovanligt många datum släppts tidigt till kommande säsongs tävlingar. Grundläggande för nästa år är att jag enbart kommer köra sprint och olympiska distanser. Jag kommer köra färre löptävlingar för att hålla mig fräschare i kroppen.

Några övergripande ambitioner är att bli bra på att simma öppet vatten utan våtdräkt. Under juni till augusti är min tanke att köra alla pass då det är över 22 grader i vattnet utan våtdräkt.

Jag behöver även få upp farten på cykel . Grunden till det handlar om trygghet på cykeln och att plåga mig mer. Detta kändes bra på Kalmar sprinten i år och blir något att bygga vidare på.

Löpningen började jag utveckla förra året. Först grundläggande löpteknik och sen mer fokus på löpning efter cykling. Jag behöver fortsätta utvecklingen i år för att kunna tävla på den nivån jag vill.

Växlingarna jobbade jag en del med under fjolåret och de finns säkert lite till att hämta 2015.

För att nå dit jag vill vara vid första tävlingen kommer jag genomföra sim, löp och cykeltest var fjärde/femte vecka.

Testen blir enligt följande:
Simning 400 meter långbana.
Löpning 4,2 km (2 varv runt potatisåkern)
Cykel 20 min max med X watt i motstånd på trainer. Där jag mäter puls och distans.

Målet är att till sista testen i april/maj slå följande tider:
Simning under 6:30. 
Löpning under 15:00
Cykel prestera bättre för varje test.

Första testet skulle egentligen gått av stapeln i söndags men en elak förkylning har hållt mig borta från all träning mellan fredag och till idag.

Tävlingsplanen 2015 ser ut enligt följande alla datum är ej spikade:

31/12 - Sylvesterloppet Malmö 5,4 km
April - Klippan duathlon 
12/5 - Blodomloppet Malmö 10 km
31/5 - Växjö triathlon olympisk
6/6 - Trelleborg tri sprint
7/6 - Sövde tri sprint (datum preliminärt)
21/6 - Varberg tri sprint
27/6 - Halmstad tri sprint
2/8 - Malmö tri olympisk (sv cupen)
12/8 - Kalmar mini tri
19/8 - Köpenhamn mini tri

Klippan triathlon har ej fastställt datum ännu. Under juli kanske jag löper något lopp men förra året blev jag väldigt sliten i samband med sm-milen vilket höll i sig resten av säsongen. Tanken nu är att få en bra uppbyggnadsträning inför Malmö och Kalmar.

Jag kommer köra tävlingsklass där det går och lång simning där det finns (750 m på sprint). Nästa år får jag även tävla masters 35-39 år vilket känns kul. Ska smaka på svenska cupen i Malmö i år så kanske man kan satsa på fler deltävlingar kommande år. Tyvärr blir det lite dyrt att åka till Västerås, Uppsala och Umeå för att tävla.

Med målen satta känns det riktigt inspirerande att dra igång på allvar nu!

//Fredrik


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering