Periodisering

Var riktigt taggad på träning vid förra inlägget - sen kom en kraftig förkylning som höll mig mer eller mindre borta från träning i två veckor. Således inga test att utgå ifrån i oktober.

Jag håller på att läsa boken "the triathletes training bible" av Joe Friel. Utifrån den har jag nu periodiserat min träning fr.o.m. i måndags 17/11 2014 t.o.m 31/8 2015
Enligt följande:
Preparation 4 veckor
Base 1-3, totalt 3x4 veckor
Build 1-2, totalt 2x4 veckor
Peak, 2 veckor
Race 1, 4 veckor
Transition 1 vecka
Build & peak 3 veckor
Race 2, 4 veckor

Då finns även 2 buffertveckor för sjukdomar mm. Min utgångspunkt är 400 träningstimmar på ett år. Mina A-lopp ligger i augusti, Malmö olympisk och Kalmar Sprint, vilket känns bra då jag kan samla på mig erfarenhet under tävlingsperioden i juni och sen jobba med de delar jag behöver under juli månad.

Nu vet jag hur många timmar jag ska träna och med vilken intensitet varje vecka under nästan ett helt år. Däremot vet jag inte vilka pass jag ska köra så det är en del kvar att jobba med. 

Men för att citera Charles-Ingvar Jönsson:
"Jag har en plan!"

//Freddan



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering