Intensiva veckor...

Han kör hårt med mig nu, coach Rickard. Förra veckan var det dubbel intervall-löpning och ett högintensivt simpass. Denna veckan har inletts med två intervallpass - löpning och cykel - en distanslöp och innan veckans slut skall ytterligare ett hårt cykel och löp-intervallpass genomföras tillsammans med ett tröskelpass simning. Sen får jag även några behagliga pass, 2 timmars cykling och ett gympass, söndagens simning med klubben kan vara både högt och lågt.

Jämfört med ett år tillbaka ligger jag betydligt högre både i volym och intensitet i träningen. Jag hoppas att det bådar gott inför kommande säsong.

Det är främst de intensiva passen jag upplever som tuffa. Jag har ju levt i mellanmjölkslandet tills jag började köra med Rickard. Efter det har det blivit mer tanke bakom upplägget, hårt är hårt, lugnt är lugnt. 

Farten har blivit något bättre nu än före ryggskottet. Löpningen går i högre farter, fast jag har ingen explosivitet alls i mig. Skillnaden i km fart på 1 min intervall jämfört med 8 min intervall är inte mer än 30-40 sekunder min/km (jmf 3:15 - 3:45). Spännande att se om det blir bättre längre fram. 

Det sega nu är en något efterhängsen förkylning som jag dras med. Jag vågar inte riktigt pressa mig under intervallerna. 

Det hänger sannolikt ihop med att jag sover någon timme för lite varje natt. Jag somnar alltid stenhårt när jag lägger mig. Helst bör jag lägga mig mellan 22.00 och 23.00, ibland blir det senare tyvärr. Sen sover jag stenhårt till barnen pockar på uppmärksamhet mellan 04.00 - 05.00, fram till klockan ringer 06.30 brukar det bli lite mindre djup sömn. Jag får helt enkelt lägga mig tidigare, problemet är att jag ofta inte är hemma från träning före 21.30. Men ingen tvingar mig heller att hålla på, utan det är ytterst frivilligt.

Tisdagens cykelpass på trainern var ett riktigt fall framåt. Jag har inte haft bra cykelkänsla på över en månad men igår kändes det bättre och bättre för varje intervall. 4x6 min var huvudpasset och watt-talen kröp uppåt för varje intervall, även kadensen låg stabilt över 80 nu, så med lite mer fokus borde jag snart kunna hålla 90 kadens utan problem.

Jag lyckades även vinna en startplats till Göteborgsvarvet. I lördags sprang vi ett pass ihop med Heleneholms långlöpare och det var någon form av "Springtime" tema inför Göteborgsvarvet. Alla som ville fick sen lägga sin e-post i en tuna för att vara med i utlottning av två startplatser. Jag har faktiskt ofta en oförskämd tur i utlottningar, även denna gång.

Så nu blir det även ett Göteborgsvarv 2016, spännande att se om jag kan komma ner mot perset på 1:24:02 från 2014.

//Freddan

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering