Sim & Löpanalys med Coach Rickard

Efter några intensiva arbetsveckor så känns det riktigt skönt att nu få vara julledig i de småländska skogarna. Jag tog med barnen upp till mor & far i Nybro i lördags och fick till en skön utecykling igår. I och med den cykelturen passerade jag 400 träningstimmar under 2015, minns inte exakt vad jag fick ihop under förra året men det var en bra bit under 400 i vilket fall. Skönt att kroppen klarar mer mängd, nästa år borde jag kunna ligga runt 450 timmar.
Att hålla sig frisk är nyckeln till bra och kontinuerlig träning. Jag har dragits med en förkylning en längre tid nu, den har inte helt släppt, samtidigt har den inte stört så mycket att jag har behövt avstå pass.
Nu har jag i ett desperat försök köpt Coldzyme. Jag testade produkten för två år sedan men då var jag inte helt övertygad. Nu har jag dock hört från så många håll att det är bra så jag var tvungen att ge den en chans till. Vi får se vad det ger.
Jag tror ändå de förändringar jag gjort i min kosthållning har gjort mig mer motståndskraftig, sedan jag fokuserade mer i september har jag varit betydligt friskare än förra året. Kan jag bara hålla i sömnen på en bra nivå så blir 2016 ett riktigt bra år!

Nog med skitsnack och mer hård fakta. Idag passade jag på att besöka min coach Rickard Carlsson i Växjö. Vi körde igenom ett simpass med efterföljande filmning och analys. Därefter en löpanalys och slutligen en genomgång och utförande av några basövningar inom styrketräning.

Simpasset var först uppvärmning 6x100 m blandat och därefter 4x75, 4x50, 4x25 med ganska lite vila för att jag skulle bli trött och det tydligare skulle synas vad jag har för brister att rätta till. Rickard lyfte fyra bitar som jag skall jobba mer med framöver:
1: Spänna magen
2: Aktivare ben
3: Kraftfullare isättning av armarna
4: Hög armbåge i draget

Det kändes som riktigt bra och givande feedback. Därefter körde vi några längder, filmade och fokuserade på dessa saker och det kändes klart bättre.

Ovan syns ett klipp från dagens sim-analys, fortfarande är jag för låg i armbågen, men det skall bli klart bättre.

Därefter var det dags för ombyte och transport till PT Studion. På löpbandet fick jag köra 10 min uppvärmning och sedan några intervaller i 4:00 min/km fart där vi gick igenom några detaljer. Fokus framför allt på:
1: Mellanfotslandning under kroppen
2: Högre knä och mer attack framåt
3: Hållning, luta framåt

Justeringarna gjorde att löpningen blev mer fokuserad och jag fick ett bättre driv med bättre löpekonomi, när jag drog upp farten ytterligare så kändes det mer naturligt. Framåt kommer jag fokusera på dessa tre saker under passen och vill tro att det kommer göra en väsentlig skillnad.

Ovan visas ett klipp i 4:00 min/km fart, ser helt ok ut och ett kraftfullare knälyft med bättre driv kommer att öka farten och förhoppningsvis även löpekonomin.

Därefter gick vi igenom lite olika styrkeövningar, marklyft, knäböj, frivändningar, utfallssteg och bänkpress. Bra input, så nu känner jag mig trygg med dessa och kan köra på bra framöver.

Känner mig riktigt taggad nu inför fortsättningen, håller tummarna för en period med utveckling, fri från skador och sjukdomar och mycket träningsglädje.

I veckan släpptes även den fjärde och sista deltävlingen i Svenska Cupen, DITS. Det blev Gävle som fick den äran att arrangera en sprint. Så det blir ett stabilt reseplanerande inför kommande säsong. Så här ser planen ut:

21/5 - Göteborgsvarvet
29/5 - Växjö Triathlon Olympisk
6/6   - Trelleborg Triathlon Sprint, KM
18/6 - Uppsala Triathlon Sprint, SM, DITS
10/7 - Jönköping Ironman 70.3
17/7 - Gävle Triathlon Sprint, DITS
23/7 - Umeå Triathlon, SM, Olympisk, DITS
6/8   - Malmö Triathlon, Olympisk, DITS
17/8 - Kalmar Mini Tri
27/8 - Tjörn Triathlon, 70.3

En händelserik sommar att se fram emot och förbereda sig inför, ska bli grymt kul och en härlig upplevelse.

God Jul på er!

Halvvägs...

 Never ending story...eller väg...

De småländska landsvägarna är verkligen guld för cykling, lite bilar, bra med höjdmeter och inte så knixigt. Tog med racern, Orbea, denna gång, inte samma fart som med Scotten, men ändå skönt att få komma ut.


//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering