Back on track...

Nu hoppas jag innerligt att min envisa förkylning ligger bakom och att jag åter kan blicka framåt. Varje förkylning har sin prägel, den här höll mig borta från träning i åtta dagar över två veckor. Seg som sirap att bli av med, hostig och trött om kvällarna, däremot hyfsat pigg om dagarna så jag har kunnat jobba och ta hand om hemmet.

Men igår kände jag att suget efter träning var tillbaka på riktigt. Körde ett gympass och det var riktigt kul och jobbigt. Jag kan inte förstå varför jag höll uppe från att gå på gym under nästan 4 år när vi flyttade till Malmö, det är verkligen välmående de luxe, och känslan av att ta i, och känna sig stark, och kunna röra sin kropp så som jag vill är helt enkelt underbar.

På tal om styrka så har jag snöat in på en podd som heter "Tyngre träningssnack". Det är Wille & Jacob, (William Walkeaoja och Jacob Guardiol), som sköter snacket och de brukar i varje avsnitt intervjua någon intressant person kring träning, kost och träningslära med huvudfokus på styrka, fast några avsnitt rör även kondition. Det jag gillar med podden är att den går ganska mycket på djupet jämfört med många andra slaskpoddar som bara är ytliga och lustfyllda.
Helt enkelt en nördig träningspodd med ganska långa avsnitt, upp till två timmar, men väl värd att lyssna på.
Jag är ekonom i grund och botten så min biomedicinska kunskap är extremt begränsad, men man lär sig en hel del ändå. Rekommenderas varmt!


Bilden kommer från www.traningslara.se/premiar-for-ny-podcast-tyngre-traningssnack/

En annan podd som jag föjer slaviskt är tripodden, vore väl tjänstefel annars. Min tränare Rickard Carlsson var med för två veckor sedan, en trevlig prick och ett bra avsnitt som kan vara väl värd att ge 90 minuter åt. Dessutom vann hann sin AG i Dubai, kul för Rickard!
https://soundcloud.com/tripodden/avsnitt-105

Idag fick jag till årets första ute-cykling. Det blev en 90 minuters runda med racern i låg ansträngning i den ganska kraftiga vinden. Lite drygt 4 mil i det fina vädret var riktigt skönt. Kommande vecka ligger fokus mest på löpning, vi skall även upp till svågern i Mölnlycke till helgen, så då får man passa på att springa några mil i den kuperade terrängen som finns där.
Jag kommer även att köra ett simpass med min träningskompis i Göteborg och jag har blivit lovad lite bensparkstips. Det ser jag fram emot!

Nu skall jag försöka hålla mig frisk från förkylning framöver, noterade att jag även förra året hade en taskig februarimånad med influensa och förkylning. Jag har aktivt försökt undvika dessa förkylningar men det är inte lätt. Jag har dock märkt att kroppen hanterar dem bättre nu än tidigare. En sak som jag gjort är att skära ner på gluten. Jag äter inte alls bröd längre, utom någon kanelbulle i månaden. Sen försöker jag inte frossa i ris, pasta och potatis heller. Någon form av effekt har det gett, även om jag fortfarande blir sjuk.

Sen har jag testat Coldzyme, dessa torskenzym, jag tycker inte att det ger någon effekt alls.
Nu har jag köpt tillskott av zink+c-vitamin, jag gjorde det när jag blev sjuk förra gången, nu ska det bli kul att se om det hjälper framåt.

Den viktigaste faktorn för att inte bli sjuk är trots allt sömnen, i vilket fall för mig. Dålig sömn fler än en natt i rad så är jag jäkligt illa ute. Oroliga barn är svårt att påverka, och faktum är att de allt som oftast sover väldigt bra om nätterna. Däremot måste jag bli bättre på att lägga mig i tid. 22.30 är absolut senast om jag ska upp 06.15. Har börjat införa mobilförbud efter kl. 21.00 nu, känns som ett steg i rätt riktning.

Hörs!

//Freddan


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering