Trelleborgs Triathlon & HTT Klubbmästerskap sprint - Tävlingsberättelse

Så årets andra triathlontävling stod på lut, och när det vankas nationaldag bjuder Trelleborg in till sprint vid Dalabadet. Heleneholms IF Tri Team, min klubb, kör även sitt klubbmästerskap över sprintdistans i just Trelleborg. Så idag var det lite mer allvar i tävlingen än förra helgen i Växjö. Tävlingen mäter 400 m simning, 18 km cykel och 4,2 km löpning.
Ambitionen på förhand var att förbättra min tid från förra året i samtliga discipliner inklusive växling, men även komma högt upp i KM och få ett bra fartpass inför Uppsala om två veckor som är årets första A-tävling. 

Det skulle bli en lång kamp med Johan Ewald om andraplatsen i KM, försökte cykla ifrån honom men han bet sig fast...

Lite gött häng innan start och uppsnack med Sebbe...

Vädret för dagen var skinande sol, runt 20 grader i luften och en märkbar ostlig vind, vilket innebar att vi hade med och motvind på cyklingen.

Sen förra helgens tävling i Växjö har jag kunnat träna på bra och känt att jag har gått framåt. Jag har fokuserat mest på simningen och fått ordning på den, men även haft några bra cykel och löppass. Så känslan i kroppen innan start var bra, dessutom var hela familjen med och hejade på idag, bara en sån sak!

Simstarten sker ute i vattnet, vågorna kom in snett bakifrån/vänster, vilket var bra eftersom jag helst kör min två-taktsandning på höger sida. Jag ville inte komma in i någon trängsel utan la mig långt ut till vänster vid starten.

Starten gick och jag fick en riktigt bra start. Jag kunde trycka på rätt hårt med både armtag och benspark. Fick snabbt fritt vatten och det kändes riktigt bra. Jag drog på mig lite syra halvvägs och tappade lite fart på det. Men jag tycker ändå jag höll ihop det ok hela vägen. Upp ur vattnet är det ganska lång löpning med våtdräkt till tidtagningsmattan. Tiden stannade på 6:58, vilket var en förbättring med 23 sekunder mot föregående år. Check!

T1 gick förhållandevis bra. Tog det lagom lugnt, så det var ingen superväxling men tiden stannade på 57 sekunder vilket var 4 sekunder bättre än fjol.

Ut på cyklingen växlade jag precis efter klubbkompisen Johan Ewald som drog i väg framför mig. Det var en linje cyklister framför som jag kunde köra förbi upp till första vändpunkt efter 3 km. Då hade jag även kommit ikapp Ewald och eftersom jag vet att han är en bättre löpare än mig så blev taktiken att försöka cykla ifrån honom, och om han inte släppte så hoppades jag i alla fall att han skulle bli trött i benen.

Men så här såg det ut hela vägen...jag före och Ewald strax bakom...Trelleborgs triathlon har blivit en riktig folkfest och känslan av att cykla in mot den västra rundningen är riktigt härlig, flera hundra meter av underbar publik. 

Jag provade att trycka på vad jag kunde i både med och motvind men han bet sig fast.  Om jag inte blev av med Ewald så lyckades jag i allafall plocka några platser till i totalen och jag växlade in som sjunde eller åttonde man. I KM var Sebastian långt före och ledde hela tävlingen, men sen var det jag och Ewald där bakom. Bakåt hade jag inte riktigt koll, men av de som var med kände jag mig trygg i att jag skulle hålla undan för pallen på löpsträckan. Cyklingen inklusive upp och nedspring avverkades på 29:42 vilket var 34 sekunder bättre än förr året och då tror jag att vinden påverkade mer i år. Nöjd så långt!

På väg in till T2...

T2 gick riktigt fint, jag har lärt mig att hitta till min plats och sen är det inte så mycket mer att hålla reda på, växlingen avverkades på 33 sekunder vilket var 10 sekunder bättre än 2015.

Liksom i Växjö kände jag att benen var ganska trötta. I takt med att jag lärt mig att cykla hårdare har det kommit att påverka löpningen. Ut ur växlingsområdet springer man delvis i lös sand och på smala stigar innan man kör en tvåvarvs-loop på asfalt och små stigar. Med lite syratunga ben är det en utmaning. Framåt fanns inte så mycket att jaga, men bakifrån närmade sig Ewald sakta men säkert. Halvvägs var han ikapp och jag hade inte mycket att svara med utan fick låta honom glida ifrån. Jag plockade dock en placering till, och in mot upploppet lyckades jag komma in på fel slinga så jag fick göra ett tigersprång över banderollen och kunde passera mållinjen efter en avslutande löpning på 15:22. En liten förbättring dock mot året innan på 3 sekunder. Så bock på den också!

Första vändpunkt, bara att bita ihop...

In mot mål, jobbigt men härlig känsla ändå...

Sluttiden för min del blev 53:30, en klar förbättring med 1:15 mot föregående år och alla delmoment var bättre. Jag slutade på en sjunde plats bland herrarna och det blev en tredje plats i KM efter Sebastian och Johan. Jag hade 21 sekunder upp till Ewald och det fanns inte mycket att göra åt utan bara att buga och bocka.

Jag är så klart nöjd med tävlingen som gick helt enligt plan. Nu känner jag att jag har kontroll på alla delmomenten och kan fokusera på att förbättra mig ytterligare. Kommande två veckor innan Uppsala kommer att bjuda på en hel del bra träning som kommer att göra mig gott. I Uppsala måste jag vara bättre på allt, men det kommer jag att vara. Sen gäller det att plocka fram det lilla extra och våga plåga mig hårt, för om jag skall vara med på pallen i sammandraget när säsongen går mot sitt slut så behöver jag vara som sämst femma nu, men helst topp tre. Jag kan ju inte riktigt motståndet i klassen men det är några namn som jag vet är riktigt duktiga. Och det går inte att lämna något åt slumpen utan full fokus på rätt saker nu är det som gäller. Ska bli riktigt kul!

So long!

//Krazze

Samtliga bilder för HTT av Lars Nörgård



Kommentarer

  1. Riktigt kul läsning Fredrik☺

    SvaraRadera
  2. Tack själv JOhan! Riktigt bra jobbat och kul med sparring hela loppet :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering