Uppbyggnadsträning kort o gott!

Uppbyggnadsträning eller grundträning som det kallas. Den perioden har precis inletts och på nåt sätt känns den här perioden oerhört tillfredsställande. Det finns stora drömmar och förhoppningar kring vad jag vill uppnå och uträtta under kommande säsong. Samtidigt matar man på sina timmar utan någon större press och livet i övrigt får också lättare plats då det inte är så mycket resor eller tider att passa. 
Träna, sova, jobba, äta och umgås med familjen - sämre kan man ha det.

Hittills i år har jag hållt mig frisk. Jag tror det beror på några saker. 
Jag är sedan förra året van vid fler träningstimmar.
Jag prioriterar sömn, minst 7 timmar/natt i veckan och lite mer på helgen.
Jag har lärt mig känna när kroppen inte är mottaglig för träning utan bör få ta det lugnt.
Barnen är äldre och sover bra om natten.
Deras nuvarande förskola är större till ytan och med mindre barngrupper än den förra i Malmö.

Nu kommer väl säkert en förkylning som ett brev på posten bara för jag skriver så här, men hittills har det funkat. Det hade varit oerhört intressant att se effekten av att få hålla kontinuiteten i träningen och förbli frisk under hela uppbyggnadsperioden.

Kort om träningen som jag kör nu. Jag avverkade igår kväll mitt andra gympass sedan i maj. Fokus ligger på basövningarna knäböj och marklyft samt rygg och core.
I Växjö kände jag att sätesmuskulaturen kapitulerade efter 30 km så det behöver stärkas upp.
Initialt går jag på rätt låga vikter för att hitta teknik och vinklar, men det räcker för att få en ordentlig träningsvärk.

Annars är löpningen på en nivå nu som är högre än vad jag någonsin haft innan. Både tekniskt och kapacitet. Veckorna har hittills bestått av fyra pass: distans, långpass, backintervall & fartlek. Det jobbiga är att det är ganska platt där jag bor, första backintervallerna avverkades på löpband men imorgon har jag hittat en viadukt som jag kan springa i. Långpassen är runt två timmar. Totalt blir det 50-60 km i veckan.

Simningen har gått framåt och mitt vattenläge är nu så pass bra att jag kan lägga fokus på tekniken i drag & catch. Sett till nedlagd tid har jag fått minst utdelning i simningen, jag hoppas innerligt att jag får en rejäl utväxling till kommande säsong. Ligger på 2-3 pass i veckan som vardera är mellan 3-4 km och olika intensitet. 

Cyklingen är det största sorgebarnet. Jag har en högre nivå än föregående år vid samma tid men saknar väldigt mycket innan jag är där jag vill vara. Lösningen är enkel, cykla mer, tyvärr har jag oerhört  svårt att finna motivation för att cykla landsvägscykel i flera timmar. 
Trainer med intervaller funkar bra, men landsvägscykel i snålblåst är oerhört trist pga att det går så j-la sakta. 
Tempocykel kan jag finna lustfyllt pga att man ligger mellan 35-40 km/h men att cykla runt mellan 25-30 km/h och konstant vindpåverkan suger verkligen. Jag vet dock att om jag bara ger mig an så kommer jag klara detta, åtminstonde så länge det är isfritt på vägen. 
Ett tretimmarspass och ett intervallpass runt 90 minuter blir det per vecka. 

Landsvägscykling - sjukt osexigt...

Träningsfördelningen nu genererar 10-12 timmar i veckan. Sen blir det säkert lite förändringar framåt med grenfokus vecka för vecka.

Något roligare än detta har jag tyvärr inte att bjuda på så här års. Jag kommer springa Trelleborgs Sylvesterlopp på nyårsafton och simma 100x100 på trettondagen. Just det, kommande helg ska vi filma när vi simmar, kanske skriver något om utfallet.

Kör hårt!

//Fredrik

Kommentarer

  1. Really fun to follow your journey! I work in running coaching and its great to see people like you getting into the sport

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering