Från Hästpojken till The Highwaymen

Länge sedan jag skrev något, jag har varit lite sugen men inte fått tummen ur, men den här helgen har jag varit gräsänkling och kunnat tränat på en hel del, så under dagens löppass bestämde jag att den första och sista låten under passet skulle få agera rubrik till detta mycket allmänna inlägg. 

På min stora spotifylista dök Hästpojkens - "Gitarrer och bas, trummor och hat", upp som första låt och 26 km senare när jag närmade mig hemmet så kom den gamla fina countrydängan, "Highwaymen" av och med The Highwaymen (Kris Kristofferson, Johnny Cash, Waylon Jennings, Willie Nelson). 

Sist jag skrev hade jag precis avverkat Sylvesterlopet och summerat 2016. Året började lite småsegt, jag kom aldrig riktigt igång och blev ganska sliten av träningen. Jag kände mig lite småförkyld och fick verkligen väga varje dag på guldvåg för att se om jag skulle våga träna eller vila. På jobbet och på dagis var alla rejält förkylda, till slut tog det även mig. Jag fick två dagar hemma i sängen och totalt fyra dagar utan träning innan jag vågade smyga igång igen. 

Det var nog trots allt riktigt bra att förkylningen fick bryta ut, för efteråt känner jag mig bra mycket piggare, både i kropp och huvud. Jag och Rickard tog även beslutet att inte köra mer gym. Knäböj och marklyft är något jag älskar men det tar rätt så rejält på kroppen. Nu under november och december har jag haft ett gympass i veckan, och när jag lärde mig ta i ordentligt så blev det lite väl bra. Kroppen och framför allt benen var rejält mörbultade upp till 4-5 dagar efter gympasset. Ofta körde jag gymmet på måndagen och tränade som vanligt därefter. På fredagen var jag mer eller mindre död och lördag och söndag som skulle vara långpass dagar fick oftare innehålla kortare pass och återhämtning. 
Jag kommer fortsätta köra lite bål/core här hemma i samband med mina löp och cykelpass men inget mer än så tills vidare. 

Nu har jag haft två riktigt bra veckor som legat på 10 respektive 12 timmars träning, och det har också känts bra under dessa veckor. Det roligaste är att jag tillsammans med två killar från klubben, Rasmus & Daniel har börjat köra ett intensivare löppass på fredag lunch inne på Athleticum i Malmö. Förra veckan blev det 6x1000 m, då tog vi det lite lagom eftersom jag kom från förkylning och de andra också var lite småslitna, farten låg då mellan 3.37 - 3.47 men med mycket bra känsla hela vägen. Nu i fredags körde jag 5x1200 m själv, (Daniel körde 10 x 200 m all out & Rasmus hade förhinder), och det var ett fall framåt. Splitarna blev 4.13, 4.15, 4.20, 4.25, 4.24. Snittfart mellan 3.31 - 3.41 min/km och med hygglig känsla även om jag blev lite stum i benen efter de första två. 


Lite urlakad efter gårdagens 2,5 timmar på trainern.

Nu har jag fått fyra nya veckors träningsplanering av coach Rickard. Den stor nyheten är att långpasset löpning blir uppdelat så första delen (60-75 min) sker i lugnare fart (4.55-5.00) och sista 30 min blir ner mot 4.10 fart. Ska bli spännande att testa detta. 

Sammanfattningen av nuläget är att löpningen känns stabil, simningen blev drabbad när jag var sjuk, nio dagar i rad utan att vara i vatten och tillbaka på ruta ett. Cyklingen kommer smygande, vi har kört lite styrkeintervall senaste veckorna vilket jag svarar bra på.

Nu är det februari, de senaste två åren har jag plågats av sega förkylningar under denna hemska månad och inte fått ihop mer än 20 respektive 21 timmar varav merparten varit lågintensiv kom i gång träning. Kan man hoppas på att förbannelsen bryts i år?

//Fredrik


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering