Sylvesterloppet Trelleborg & Summering av träning 2016

På nyårsafton bjuder traditionen de fyra senaste åren arts påringa Sylvesterloppet. I år valde jag att åka ner till Trelleborg, dels eftersom det logistiskt är enklare, och dels eftersom loppet är 1,5 km längre än i Malmö.

Senaste tiden har träningen varit lite upp och ner och jag har fått hoppa över en del pass då kroppen & knoppen har behövt att ta igen sig. Detta gjorde att jag var lite osäker på formen och såg loppet som en kul grej samt ett bra tempopass.

Loppet gick över 6 915 meter och ambitionen var att hålla ett hyfsat jämnt tempo hela vägen med en fartökning sista 2 kilometerna. När starten gick var det ett gäng på ca 10-15 personer som rusade iväg, jag tog det lite lugnare då jag vet att det aldrig är speciellt smart att gå ut i för hög fart. Redan efter 500 meter plockade jag någon position och första kilometern gick på 3:38. Successivt kunde jag plocka någon mer placering och efter tre km låg jag själv men tog in på en klunga med 5 personer framför mig. Efter 5 km hade jag tagit mig upp till tredje plats och de två framför mig låg en bra bit framför så där tappade jag lite fart då det mest handlade om att hålla kontroll in i mål. Sista kilometern fick jag till en liten tempoökning igen och sluttiden blev 25:41, snittfart 3:43 min/km, klart över förväntan och det kändes bra och kontrollerat hela vägen.

Glad och nöjd med podiumplats i årets sista lopp!

Inna jul beställde jag ett set med träningskläder från Malmöbaserade Skins. Testade dem första gången igår och det var bland de skönaste jag sprungit i någonsin - rekommenderas!

Summering av 2016

Träningsmässigt hade jag en ambition att få till 450 träningstimmar. Det klarade jag inte utan landade på 417 timmar. Orsakerna var lite för mycket förkylningar i början av året och för många tävlingar och resande under sommaren. Därmed inte sagt att det inte var ett bra träningsår, för det var det verkligen. Främst har jag höjt mig inom löpningen, simningen har varit lite sorgebarn men känns bättre nu efter säsongen och jag har lite tankar kring vad jag behöver göra för att tävla bättre nästa år.

Cyklingen har varit stabil och jag har höjt mig, men jag behöver ta minst två kliv kommande år. Tyvärr har jag inte prioriterat cyklingen under november/december när det varit lite jobbigt, nu får jag verkligen ta tag i detta.

Rent fysiskt har gymträningen varit grymt bra. Jag har inte haft några större problem med skadekänningar och det är klart positivt med en stark grundfysik. I början av säsongen hade jag problem med vaderna, men inför Göteborgsvarvet hittade jag en metod för att få dem med mig och därefter har löpningen gått mycket bra. Jag brukar redogöra för lite grafer från året och ni ser dem nedan.

Så här ser en flerårsjämförelse ut fördelat per disciplin. Förra året (2015) loggade jag en del rehab och prehab som styrka, men det har jag ej gjort i år varför styrketräningen är mindre. Jag har också cyklat större andel ute i år än förra året. 

Månad för månad så är det återigen februari som kantas av sjukdom, i övrigt ganska jämnt mellan åren.

Detta är intressant, distans per disciplin. Jag har både simmat, cyklat och löpt längre i år än förra året, det gäller även snittfarten. Skulle man kolla puls tror jag att jag ligger på ungefär samma eller möjligen lägre, så mer effektiv i min träning. 

Vad händer 2017?
Jag har inte anmält mig till alla lopp ännu men planen ser ut så här med alla viktiga punkter.

Den 12 mars och sju dagar framåt åker jag till Palma på Mallorca för träningsläger med coach Rickard. Hoppas på en riktig boozt under den här veckan, framför allt med sim och cykel. Det ska bli riktigt kul att bara få fokusera på träning, i grupp, under en hel vecka. Äta sova och träna och så lite gott snack!

I april kommer jag springa något lopp, antagligen Heleneholms Halvmara eller Marathon. 

I maj blir det Blodomploppet i Malmö och sen första triathlontävlingen i Växjö i slutet på maj. 

4:e juni kör jag Sövde Medeldistans, en tuff tävling som kommer att ge mycket. 2 dagar senare på nationaldagen blir det 5 års jubileum i Trelleborg triathlon.

Sen har jag en träningsperiod där jag kan fokusera fram till 2 juli då jag ska köra Halmstad medeldistans. Här hoppas jag på en riktigt bra prestation. Sen blir det ytterligare ett träningsblock fram till Kalmar Ironman den 19:e augusti. Kanske kör jag någon tävling innan eller så gör jag det inte. 

Säsongen avslutas sen med familjefest uppe på Tjörn där jag ska köra Tjörn Medeldistans som också har 10 års jubileum.

Gott nytt år!

//Fredrik



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering