Rickards Tri Camp - The story!

Precis hemkommen efter en fantastiskt bra vecka på Mallorca arrangerad av Rickard Carlsson och Nina Seller a k a Rickards Tri Camp!

Uppe på berget Randa... ganska schysst utsikt...

Målet med resan var triathlonfokuserad träning, både mängd, kvalitet och med mycket feedback från coach Carlsson. Vi bodde ca 45 minuters biltur söder om Palma i en liten fiskeby som heter Colonia de Sant Jordi. Vi bodde på ett trevligt hotell tillsammans med några tyska simgrupper, i övrigt inga turister alls. 

Dagarna innan avfärd såg väderprognosen riktigt risig ut med regn och vind i princip hela veckan. Rickard och Nina gjorde dock ett fint jobb med vädergudarna för när vi närmade oss avfärd ändrade sig prognosen och veckan inleddes något blåsigt och mulet på måndagen sen blev det klarblå himmel, varmare och mindre blåsigt för varje dag.

För min del var det första gången jag var iväg på träningsläger. Totalt var vi åtta stycken av Rickards adepter, tillsammans med Rickard och Nina så var vi en grupp på tio personer vilket var väldigt behändigt. Philip från min klubb kände jag sen tidigare, men övriga deltagare var nya trevliga bekantskaper. 

Jag valde att hyra en cykel på plats. Mycket smidigt och jag fick en Orbea racer i kolfiber som jag trivdes mycket bra med. Jag har ju en Orbea hemma, men på den är ramen gjord av aluminium, denna var betydligt mer lättcyklad och hade bättre fart i sig.

För att inte missa allt för mycket, inte minst för min egen skull längre fram när man vill se tillbaka så tänkte jag gå igenom dag för dag.

Söndag anlände vi på eftermiddagen och Rickard och Nina mötte upp på flygplatsen i Palma. Därefter transporterades vi ner till hotellet och installerade oss. Sen fick vi träffa resten av folket och på kvällen blev det middag på hotellet och lite gott snack.

måndagen inledde vi med en kortare morgonlöp innan frukost. Sen var det dags för simning med huvudserie tröskel. Vi körde våra simpass på Best Swim Centre. En mycket fin utomhusanläggning med en härlig 50 meters bassäng. Första passet landade på 4 600 meter. 
På eftermiddagen hade vi en distanstur på cyklarna för att bekanta oss dels med dem, men även med omgivningen. För min del var det första gången jag körde i klunga, men jag tycker jag kom in i det bra. Totalt 60 km ganska platt cykling följdes av stretch och middag på hotellet.

Första simpasset, blev totalt 15,5 km under veckan...

Vi simmade i en fin 50 meters utomhusbassäng på Best swim center...

tisdagen hade vi cykelintervaller på förmiddagen. Vi åkte bort en bit till en väg som var fin och utan trafik. Där körde vi 2x8 min plus 2x6 min tröskelintervaller. Vi körde på ett led och turades om med förningarna. 
Det sprack upp ganska snabbt och första & andra intervallen fick jag bita i orutinen, då jag tappade ledet efter halva tiden, men efterhand kom jag in i det bättre och sista två kunde jag, Philip och Peter hålla ihop hela vägen. Passet landade totalt på ca 60 km.
På eftermiddagen hade vi distanslöp i ett privat skogsområde som vi fått tillgång till genom hotellet. Trevlig terräng med grusvägar och lite böljande landskap. Totalt fick vi ihop 22 km på 110 minuter. 
Detta passet tillsammans med cykelintervallerna satte sig lite på framsida lår och IT-bandet. Men det blev aldrig värre än att det var lite trött och stelt. 
Nu hade man chockat kroppen under två dagar och hungern och törsten var ständigt påminnande. Både tisdag och onsdag käkade vi utöver frukost och middagsbuffé' på hotellet, även lunchbuffé' där. Jag kände mig mer som ett rovdjur än människa, har aldrig ätit så mycket i hela mitt liv.

Uppladdning inför intervallerna...

Rullvila på min Orbea...

Tallriksmodellen = två tallrikar per middag...

onsdagen hade vi först morgonjogg ca 30 min innan frukost, sen var det dags för den första lite längre cyklingen och även en stigning upp för berget Randa. Vägen dit var häftig med en längre sträcka rolling hills, innan vi började klättra upp mot toppen. Jag är ju inte bortskämd med stigningar i Malmö så detta var riktigt kul. Jag kände mig lite småsliten här och kunde inte trycka upp pulsen mer är lite drygt 150, men benen fick jobba ändå. Sen rullade vi hemåt och cyklingen landade strax under 100 km. Efter lunchen körde vi simpass två som hade huvudserie distans. Jag försökte jobba med tekniken efter den feedback jag har fått och detta passet så kändes det bättre med rotationen än vad det gjort tidigare. Det blir stor skillnad när någon står på kanten och påminner än när man simmar själv. Totalt landade vi på 4 700 meter i bassängen. 



Torsdagen fick vi lite sovmorgon till ca 07.00. Sen var det frukost följt av simning med huvudserie sprint. Här var jag lite orolig att simmusklerna skulle ta slut totalt, men faktum var att jag inte alls var det utan kunde trycka på hela passet. Totalt landade vi på 4 400 meter på detta passet och tekniken kändes ännu lite bättre. Vi fick även testa på några övningar med gummiband och efter körde vi en längre stretch vilket var riktigt skönt. 
Nu hade kroppen börjat vänja sig mer vid träningsmängden och jag tror att jag blivit bättre på att fylla på under och mellan passen, för aptiten gick mer mot normal nivå. Vi gick ner och tog en lunch på stan, en fin hamburgare med havsutsikt.


På eftermiddagen var det dags för löpintervaller. Totalt 6x1000 meter skulle vi avverka med två minuter gå/joggvila. Vi joggade bort mot skogsområdet igen och inledde med lite löpskolning. Sen körde vi intervallerna på en grusväg med vändpunkt. Första halvan hade vi motlut och andra lite nedför. Nu började det bli rätt varmt och det var tufft att hålla intensiteten uppe. Benen började också känna sig lite trött vilket märktes främst uppför. Jag landade mina mellan 3.31 - 3.41 vilket ändå är ok men pulsen gick aldrig över 170, vilket tyder på att benen var lite trötta. 
Innan middagen fick jag 30 minuters massage med fokus på IT-senan, det var behövligt även om det inte var behagligt :-)

Fredag bjöd på morgonjogg ca 30 min följt av frukost och vår längsta cykling för veckan. Totalt skulle vi avverka ca 100 km och två rejäla klättringar uppför sant Salvador och uppför Castell de Santueri. Kroppen kändes ändå förvånansvärt fräsch och första 90 minuterna flöt förbi snabbt innan det var dags för första klättringen, Castell de Santueri. Denna klättring var inte så lång, däremot var den rejält brant. Benen svarade riktigt fint uppför och utsikten var magnifik. Sen rullade vi ner igen bort mot sant Salvador som var en längre stigning men med lägre procent i lutningen. Här var benen inte lika pigga, men jag kämpade mig upp och väl där njöt vi av fika och en glass. 
Totalt gjorde vi ca 1 250 höjdmeter den här dagen. Passet tog lite drygt fyra timmar så vi var väl värda en pizza när vi kom tillbaka.

Innan Castell de Santueri...bara coola killar...

Uppe på Castell de Santueri... fortfarande ganska coola killar...

På eftermiddagen var det dags för årets första ow simning, episkt i solnedgången men kallt. Vi gick igenom navigationsteknik och kände lite på simningen, men det blev ett kort och kallt pass. Vattnet höll nog 16-17 grader men luften var kall i skuggan. 


Lördagen var sista träningsdagen, vi skulle köra ett pass med duathlon-intervaller och jag kan villigt erkänna att jag hade haft en hel del ångest inför detta pass. Vi cyklade som uppvärmning ca en timme innan vi landade och gjorde iordning för växlingarna. Cykeldelen var ca 5 km och löpdelen ca 1,1 km. Vi körde fem varv och det var fri fart som gällde. Min ångest inför var att benen och kroppen skulle vara helt slut och att jag inte skulle kunna köra på utan bara ta mig runt. Men den farhågan behövde jag inte oroa mig flr utan benen svarade utmärkt och tävlingskänslan smög sig på riktigt ordentligt. Så här kul har jag inte haft sen Tjörn triathlon förra året. Både cykling och löpning gick riktigt bra och både puls och fart är jag nöjd med. Jag fick även möjlighet att testa min nya Fusion-dräkt och den var fantastiskt skön.

Uppradat för lite duathlon-intervaller...

Efter intervallerna...

Med ett leende inombords rullade vi sen hemåt igen för lunch och en spontanglass. Därefter packade vi med oss våtdräkterna och gick bort till en annan strand som låg i solen. Nu fick vi till ett något längre ow pass, ca 1,25 km. Det var skönt att hitta känslan i ow simningen igen, det är ganska stor skillnad mot bassängsim. Jag hoppas jag kan nå en stabilare och högre nivå i år på simdelen.

Totalt summerar jag ihop 26 timmars träning på sex dagar. Jag är mest positivt överraskad över att jag kunnat genomföra varje pass så som det var tänkt och att jag inte haft några stora svackor. Jag hade träningsfritt i söndags och har nu startat upp igen med två simpass måndag och tisdag. Kroppen känns riktigt stark och jag tror och hoppas att den här veckan kommer att ge ett fint bidrag till årets prestationer.

Jag vill rikta ett stort tack till Rickard och Nina för ett mycket prisvärt, innehållsrikt, välorganiserat och givande träningsläger. Rickards tri camp rekommenderas varmt om någon är sugen. Samma arrangör håller även ett cykelläger nu i maj uppe i Båstad, www.bastadcykelresor.se

Sen är det också kul att träffa massa härliga människor som man lär känna. Ännu bättre att vi har ganska snarlika tävlingsplanering i år, så det blir många kära återseenden. Bra kämpat allihopa och all lycka i år!

Fotona är tagna av lite blandade fotografer, så tack alla!
Nina
Rickard
Ulrika
Kerstin
Christopher
Niklas
Philip
Johannes
Peter

Hela gänget!!!






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering