Post Mallorca

Tre veckor har det gått nu sedan Rickards tri-camp på Mallorca avverkades. Vi tog med oss det fina vädret hem till Sverige och det har varit riktigt härligt att träna. Kroppen har känts stark och jag känner att jag fortsätter att utvecklas fint.
Första veckan efter hemkomsten var av återhämtningskaraktär, men jag lyckades ändå få till 9,5 timmars träning, mest fokus på simning.
Nuvarande period är indelad med grenfokus vecka för vecka. Jag har avverkat sim, och cykelveckorna och går nu in i löpveckan, sista veckan är mer triathlonfokuserad.

Löpningen är fortfarande stabil men utan stora synliga framsteg. Jag har haft två kvalitetspass, först med Ola på Hästhagen då vi körde 6x3 min med 2 min gå/joggvila. Första blev fin, fart under 3.20, men sen tappade jag upp till 3.36 innan sista blev 3.30 igen. Nu sprang vi på bana 5 på en 400-meters löpbana så det var väl inte helt korrekta siffror, men lite starkare hade jag önskat att vara. Förra veckan körde jag 8x800 m med Daniel på Hästhagen, då var det lite bättre, låg strax under 2.50 på samtliga, men jag vill mer. I år är i och för sig det viktigaste att jag orkar hålla en hygglig fart över en halvmara eller mara, men det är alltid skönt att vara snabb också.

Jag och snabbe Ola på Hästhagen...

Nya klubbkläder från Trimtex, i år investerades i ett par Cykel-bibs, en löparjacka och en cykelväst...

Senaste två veckorna har jag haft sällskap av min kompis Viktor från Göteborg på fyra av mina simpass. Det har varit riktigt kul och givande. Vi har gjort hyfsat många meter och haft bra kvalitet på passen, även om jag fick hålla igen på det ena då jag haft lite för lite sömn in på kontot.
Det mest minnesvärda passet var en tröskelserie med 6x100 + 12x50 som huvuddel där jag simmade min livs snabbaste serie. Jag orkade också hålla i farten hyfsat hela vägen, så jag känner att jag gjort framsteg. För simningen hade det vart guld värt att ha en sparringpartner en gång i veckan, både för motivationen och för att orka pressa sig lite mer. Men Viktor har aviserat en vecka till härnere och det ser jag fram emot.

Min nya våtdräkt för i år, Orca 3.8, kändes riktigt mjuk och smidig...

Även cyklingen har gått framåt, det är fortfarande så att varje nytt pass är bättre än det förra med samma inriktning. Riktigt skön känsla är det, om det håller i sig framåt sommaren så kommer jag förhoppningsvis kunna prestera en riktigt stabil cykling i Kalmar. Utöver trainerpassen har jag kört tre längre pass (2,5 - 3,5 timmar) ute varav två på tempocykeln. Det har känts riktigt fint, inga smärtor i ryggen, lite öm i nacken men det har blivit bättre för varje pass. Jag hoppas kunna börja cykla till jobbet en eller ett par gånger i veckan efter påsk, som kroppen känns nu skall det inte vara några problem att addera den mängden.

Ute på racern i Sverige...

Första turen på tempocykeln fick jag ett kungligt välkomnande...

Nu är det tre veckor kvar till första loppet för i år, Heleneholms marathon, det skall blir riktigt kul att se om jag blivit något bättre sen i oktober.

//Fredrik






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering