Trelleborg Triathlon - Race report

Nationaldag i Skåne är sedan fem år tillbaka synonymt med Trelleborgs triathlon. Jag har lyckats vara med i alla fem upplagor, och haft den som en liten temperaturmätare på hur vinterns utveckling har varit. I år hade jag mest tänkt köra den som en kul grej, men eftersom Sövde blev inställt så var det fullt pepp. Sambo och barn var med och det var riktigt många från klubben som stod på startlinjen eller bredvid och hejade.

Efter Växjö fick jag under onsdagens löppass problem med min fot igen, det blev ännu värre på fredagen när jag sprang ett lugnt pass. Min felsökning sa att mina Salming Enroute inte var bra för min fot, de var dessutom ett märkligt slitage på vänster framfot, så de åkte i papperskorgen och så har jag köpt in ett par nya Brooks för mängdträningen.

När jag sprungit fort i mina Salming Race har jag dock inte haft några problem, så jag var inte så orolig inför dagen. Ambitionen var som vanligt när det gäller Trelleborg att förbättra alla splittider plus slutplacering från föregående år.

De yttre förutsättningarna var ostlig vind ca 10 m/s, 15-17 grader och lite molnigt. Vattentemperatur 14 grader. Distanserna är simning 386 m, cykel 18 km, löpning 4,2 km

Kort sammanfattning av utfallet.

Simning 5.52
T1: 00:50
Cykel: 29.05
T2: 00:32
Löpning: 14.46

Totaltid: 51:02

Slutplacering: 5:a

Snittwatt cykel: 299 w

Så det blev en rejäl förbättring i allt, totalt ca 2,5 minuter och det kändes riktigt bra i kroppen idag.

Taggad inför start...men tyvärr lite okoncentrerad..
Foto: Üwe Hillep

Längre sammanfattning:
Simningen gick med vinden i ryggen, vattnet var officiellt 14 grader. Jag la mig längst fram i mitten och tog sikte mot den enda vändpunkten. Kom iväg bra och hade både bättre tryck och frekvens än i Växjö. Efter simningen är det en längre upplöpning till tidtagningsmattan men klockan stannade på 5.52 vilket var dagens 4:e bästa simtid av herrarna, inte ofta man är så högt upp vilket var kul.

Upp från vattnet och in i T1...
Foto: Olivia Krantz Elm

T1 gick återigen väldigt smidigt, nya våtdräkten Orca 3.8 är lätt att få av. Jag försökte trycka på bra i löpet både in och ut från T1, hoppade upp på cykeln och insåg att jag hade satt skorna på fel sida. Första tanken var att cykla med fel fot i fel sko, men jag sansade mig snabbt och hoppade av, satte på skorna och iväg igen. Startade min cykeldator när jag var uppe för att se vad som fanns i benen idag. Cyklingen började med 3 km motvind. Det kändes riktigt bra idag och snittwatten höll sig över 300 w i början. Jag plockade in några placeringar rätt fort och vid första vändningen räknade jag in mig som 7:a. Ut i medvinden och det kändes fortsatt riktigt bra, stark och ingen smärta i ryggslutet. Plockade en placering till trots att jag fick sakta in för två bilar som hade stannat på det trängsta stället på hela banan. Efter första vändning började jag komma ifatt motionärer så nu var det svårt att se vem som jag tävlade emot. Men jag höll bra tryck hela vägen och landade på ett snittwatt på 299 w, trots ännu en bilincident vid ena vändpunkt.
Högsta medelwatt över 20 min blev 303 w, så en ny ftp på 288 w antecknas. Officiell tid på 29.05 vilket är helt ok, det hade vart 30 sekunder bättre utan skoincidenten, men bra att göra det nu och inte på någon viktigare tävling.

In till växling...
Foto: Tessan

T2 gick riktigt smidigt och löpbenen kändes bra. Fullt tryck på sandstigarna och så iväg. Jag hade växlat förbi en kille och låg nu femma med rätt lång distans fram till de två närmsta. Sprang så fort jag kunde och det kändes bra hela vägen. Landade in på 14.46, vilket ger en snittfart på 3.31 på den lite märkliga löpbanan.

Upploppsrakan kvar...
Foto: Tessan

Alltid härligt att passera mållinjen...
Foto: Üwe Hillep

Överlag mycket nöjd med min insats, kroppen svarade betydligt bättre än i Växjö. Nu blir det full laddning inför Halmstad där det blir tuffare konkurrens i min åldersklass, men det ska bli riktigt kul!

Femte året, Femte starten, startnummer 55 och placering 5...
Foto: Tessan

Kung Sebastian gjorde som vanligt och krossade allt, tredje raka Viktorian i Trelleborg...
Foto: Tessan

En annan sak som är fantastiskt kul med den här tävlingen är att det är en underbar uppslutning från klubbkompisarna, stämningen är bra mycket bättre på den här tävlingen än många andra i större städer. Sen träffad ejag även Stoffe och Kerstin från Mallorca resan vilket var mycket trevligt.

Olivia och Gustav...
Foto: Tessan

Två glada killar efter uträttat dagsverke...
Foto: Üwe Hillep


//Fredrik

Kommentarer

  1. Bra jobbat! En liten undran bara. Detta är min första riktiga triathlonsäsong och jag har läst en del av Joe Friel, bl a The triathletes training bible. Friel säger att 20 min tröskeltest ska göras på träning och att 20 min-medel på tävling ger ett för högt värde. Du väljer däremot att sätta FTP utifrån ditt 20 min-medel på denna tävling. Hur ser du på detta?

    SvaraRadera
  2. Tack! I mitt fall är det över ett år sedan jag gjorde ett ftp test och då var det inomhus. Jag har utvecklats rätt så mycket sen dess så jag behövde ett nytt riktvärde och då får detta duga. Huruvida det är korrekt eller ej är sekundärt just nu. Jag tror inte att det är ett överdrivet värde utan ev lite försiktigt då jag tror jag kan pusha det högre om jag bara kör i 20 min utan vändningar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering