Växjö Triathlon - Racereport

Äntligen var det dags att få stå på startlinjen igen! Växjö triathlon med Olympisk distans stod på söndagens agenda. Jag piggnade till igen på onsdagen efter min förkylning, och jag lyckades få till några träningspass i samtliga discipliner innan söndagen. Jag var riktigt taggad på förhand, men mest av att få en indikation på vad vinterns träning har tagit mig.

Jag hade tre mål inför loppet:
  • Totaltid under 2 h 10 min
  • Seger i min mastersklass 35-39
  • Topp 15 av samtliga startande herrar.

De yttre förutsättningarna var rejält tuffa, varmt 25-28 grader och mycket vind. Det innebar att det gick vågor på Växjösjön och att cyklingen skulle innebära både med och motvind under längre partier.

Jag fick med mig bägge barnen och min mor upp till Växjö, vilket var extra kul. Det var också kul att träffa flera av kompisarna från Rickards Tri camp på Mallorca, som också tävlade eller var funktionärer.

Den korta sammanfattningen ser ut så här:
Totaltid: 2:11:48
Simning: 26.08
T1: 01:00
Cykel: 01:05:38
T2: 00:52
Löpning: 38.13

Placering M 35-39: 1:a
Placering totalt: 14:e

Delar av Mallorca gänget inklusive coach Rickard som även vann hela tävlingen - säongsdebut även för Niklas och Johannes... 
Foto: Fader Carlsson

Starten var vid 12.30, lite ovan tid men jag käkade en normal frukost vid 08.30 och sen drack jag sportdryck och åt en banan till start. 

Taktiken på förhand var att inte fega, jag bestämde mig tidigt att lägga mig bakom Sebbe och Aron vid simstarten för att dra lite nytta av deras fötter en bit och därefter få fritt vatten och riktmärke på dem när de drar iväg. 
Det funkade bra, jag kom iväg bra och hamnade med en grupp av simmare som skiftade lite efterhand. Jag la fokus på tekniken och försökte simma effektivt. Jag hade svårt att få upp frekvens i armarna och det var lite tungt och ovant med våtdräkten. Navigeringen kändes bra, även om vågorna ändrade kursen något. Upp ur vattnet på 26.08 plats 25. Jag hade hoppats på en simtid en bit under 25 min så lite besviken men helt ok då det var blåsigt.

T1 gick väldigt smidigt och våtdräkten var lätt att få av. Ut på cykeln efter 1.00.

Cyklingen ut från Växjö är lite teknisk och man tar en del höjdmeter. Jag hade ju bestämt mig att vara aggressiv och tryckte på rejält. Ganska snabbt blev benen stumma och det började ömma i ryggslutet. Jag taggade då ner lite, körde högre kadens och försökte hitta en bättre rundtrampsteknik.
Efter 5 km äntrar man en 7,5 km loop som ska snurras i två varv. Jag såg några ryggar framför mig och tryckte på igen i motvinden. Känslan var sådär och det gjorde ont i ben och rygg. Efter första vändning hade jag strax under 280w i snitt. Sen vände det av i medvinden och det gick fortare. Var dock ganska tung i benen, men det kändes lite bättre.
Upp mot vändpunkten låg jag runt 260 w i snitt och hade plockat en del placeringar. Jag såg några ryggar framför mig och försökte trycka på igen. Det svarade inget vidare men jag gjorde mitt bästa.
Jag höll ut och sista biten på loopen var jag ganska ensam. Sista 5 km in mot växling var nedför och tekniskt, här kom några killar med bättre kurvteknik än mig och susade förbi. Jag försökte ladda mentalt inför löpningen.
Cyklingen avverkades på 1.05.38 och snittwatten sjönk sista 5 km till låga 243 w.

T2, gick riktigt smidigt ut på löpningen efter 52 sekunder.

Löpbenen kändes förvånansvärt bra och jag kom snabbt in i ett bra tempo. Plockade några placeringar direkt efter växlingen och sen försökte jag mata på med kontroll upp mot 5 km vändpunkten. Det var varmt och på sina ställen stod det stilla, men jag tycker det kändes helt ok ändå. Vid vändningen räknade jag in att jag låg på plats 17 och hade tre killar inom räckhåll. Första 5 km gick på 18.45. Nu försökte jag succesivt tugga mig framåt i fältet och det gick bra. När det var 3 km kvar hade jag tuggat mig förbi de tre som låg framför, ingen mer i sikte så nu var det bara att hålla farten in i mål.

Vändpunkt efter 5 km och high five med dotter och son...

Löpningen stannade på 38.13, vilket jag är väldigt nöjd med då det var tuffa förutsättningar.
I mål som segrare i M 35-39, 14:e plats i totalen och sluttid på 2:11:48.

Nöjd och glad vid målgång...

Prisutdelning med Michael Sjöberg som kom på silverplats i M 35-39... 

Dagens frågetecken är cyklingen, lite fundersam över vad som fattades. Det finns tre alternativ som jag ser det:
·       Benen var dåligt uppvärmda och jag “dödade dem när jag tryckte för hårt i början.
·       Yttre förutsättningarna påverkade mer än vad jag trodde och jag har svårt att få bra rundtramp i motvind.
·       Senaste veckornas kräksjuka och förkylning har satt ner cykelformen.

Oavsett vad så är det bara att nöta på, jag vet att jag är bättre än så. När det gäller simningen så är jag mer förlåtande då det är tungt i början av säsongen, här finns också mycket mer fart att hämta. Löpningen däremot är överraskande positiv, jag gillar ju att springa efter cykling men jag trodde inte jag skulle kunna hålla den farten då jag löptränat lite mindre senaste veckorna och då det var rejält varmt.

Nu blir det träning till på tisdag då jag gör min femte raka start i Trelleborg Triathlon. Där blir målet att förbättra mina tider från föregående år.

//Fredrik

En sak som är trevlig med triathlon är alla nya människor man lär känna - Christian från Göteborg körde sin första tävling och fick mersmak...

Gustav skötte sig och tog ett stort ansvar för mina skor efter loppet...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering