Halmstad triathlon medeldistans - Tävlingsrapport

Årets första medeldistanstävling (halv-IM) för egen del avverkades under lördagen i Halmstad. I tävlingsplanen var det här ett A-lopp för min del, extra surt då att jag veckan innan låg nedbäddad med hög feber och halsont. Det lättade dock efter midsommar och på söndagen började jag röra mig lite smått och fick till sex dagar med hygglig träning och bra känsla innan tävlingen. Vi åkte upp hela familjen redan på fredagen och bodde på hotell inne i Halmstad. Skönt att vara på plats i tid och trevligt med sällskap och support.

Kroppen kändes bra både dagarna innan och på tävlingsdagen, samtidigt med erfarenhet från loppet i Växjö så anade jag att det inte skulle svara fullt ut. 

 

Kort summering

Totaltid: 4:22:47

Simning: 30:15

T1: 01:53

Cykel: 2.21:28

T2: 01:14

Löpning: 01:27:58

Placering totalt: 15:e

Placering M35-39: 2:a


Längre summering

Simningen som mätte 1 900 m, gick i Nissan både motströms och medströms. Startfältet var rätt så stort men jag valde att lägga mig längst fram lite närmre strandlinjen för att inte få full motström första biten. Jag kom iväg fint och jobbade mig metodiskt in i en bra rytm. Vid första bojen där vi gjorde en 90 graders kurva började det spricka upp lite och jag kände att jag kunde öka trycket lite. Strax därefter gjorde vi en 90 graders sväng till och hade nu en lång sträcka medströms. Här sprack det upp än mer och jag låg först i en liten grupp. Vi avslutade med ytterligare två 90 graders svängar innan sista biten gick i lite hårdare motström. Upp ur vattnet på 30:15 (snitt 1.38 min/100 m), min klart snabbaste HIM simning och med en bra känsla, nöjd så långt. 30:e tid i fältet (inkl. stafett)




T1 förflöt fint, valde att ta på mig strumpor redan nu eftersom det inte var någon högsommarvärme i luften (14 grader och mulet), hade plan att ta med fyra gel ut på cykeln utöver min sportdryck men hållarna i race-beltet är inte så bra så jag tappade två på väg ut ur T1. 

Ut på cykeln och vi började med en ganska rejäl uppförsbacke. Benen kändes bra och jag låg lite väl högt i watten uppför, men det är svårt att hålla tillbaka i detta skede och när det går uppåt. Ut på raksträckorna hade vi en ganska påtaglig motvind norrifrån. Jag hade sällskap ut av bla Johan Fredriksson som hade dagens snabbaste cykelsplit, han försvann dock rätt fort, blev omcyklad av en kille till och cyklade förbi ett gäng första milen. Sen låg jag rätt ensam i 70 km. Körde ikapp två killar till efter 3-4 mil varav en höll sig fast bakom, fast på lagligt avstånd. Vid ca 60 km vände vi uppåt igen och här var en rejäl stigning och vinden låg emot lite igen. Fick en svacka här och tappade lite fokus. Vid ca 70 km blev jag omcyklad av Tobias i min klass plus 3 st. till. Jag försökte hålla i för att inte tappa för mycket på dem. Jag kände mig ganska tömd in mot växling och var nöjd med att cykla för dagen. Medelfart 36.9 km/h och snittwatt 244. Ingen supercykling men min klart bästa på distansen. 



T2 gick smärtfritt och nu var det löpning kvar. Jag visste inte riktigt hur jag låg till i min klass, trodde jag låg 5:a och försökte mobilisera kraft för att göra en bra löpning. 


Kom in i ett bra tempo direkt upp igenom stadskärnan och sedan ner längs med Nissan. Efter ca 3,5 km var det en rejäl backe, som återkom fyra gånger under loppet, branta backar efter cykling innebär att det finns stor risk för kramp i baksida lår så jag försökte ta det lite lugnt uppför. Det sög rätt bra ändå och det tog nog minst en km varje varv innan benen var tillbaka. Varv 1 gick på 20:41, sen tappade jag lite fart och låg på 22:13, 22:34 och sista varvet på 22:31. 

Efter andra varvet stod coach Rickard och Nina och informerade att jag låg tvåa i min klass och då fick jag lite ny energi. Höll sen ihop löpningen helt ok in i mål. Löptiden blev 1:27:58, snittfart 4.10 min/km.




Slutade 2:a i min klass, 15:e totalt och sluttiden blev 4.22.47. Nytt pers över distansen med över 4 minuter, och bättre i varje disciplin får väl ändå vara godkänt. 

Framåt har jag dock förhoppningar att kapa en del tid, men då får man hålla sig frisk och kry. 



Nu blir det fullt fokus på Kalmar som går den 19:e augusti. En och en halv månad av träning fram till dess kommer att göra mig gott. Jag kommer att köra sprinten i Malmö den 6:e augusti som ett preparélopp


Tack till alla som hejar och stöttar och stort tack till familjen som troget hänger med på alla äventyr!


//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering