Tiden går...

Två veckor har nu gått sedan Halmstad, och det är fem veckor kvar till Kalmar IM. Jag kom igång med träningen ganska snabbt efter Halmstad, började cykla några gånger till och från jobbet, 27 km enkel väg, och sen normal träning på det. Kroppen har inte varit jättepigg men sakta men säkert går det åt rätt håll. Totalt har jag loggat 33 timmar fram till idag under juli (inkl. Halmstad) bra med hög mängd nu, sen hoppas jag kunna få lite kvalitet också och känna att kroppen utvecklas åt rätt håll. 


Helgen som gick så var jag nere i föräldrarnas sommarhus på ostkusten, Södra kärr, det ligger i närheten av Bröms (fredsstenen står upprest där efter freden i Brömsebro 1645). Barnen har varit där på semester i en vecka så det var ett kärt återseende i fredags kväll. 


Sen på lördagen tog sambon dem vidare till mor-föräldrarna inne i Kalmar och jag blev kvar med en diger träningsagenda. Blev ett halvlångt cykelpass (115 km) med 10x 8 min intervaller på ftp. Klarade inte riktigt ut alla tio, sista tre föll watten successivt, men det var ok enligt coach. Vi flyttar tröskeln framåt.



Därefter körde jag en längre simning i havet, lite drygt en timme i ett svep med 10x 2 min a3 inbakat. Det kändes helt ok, omöjligt att lita på farter enligt garminklockan så jag låter bli. Men jag är nöjd med hur min ow simning känns för stunden, och jag tror jag kan höja mig en hel del nu genom mer frekvent simmande över lite längre distanser. 




På söndagen hade jag 2 timmars löpning på schemat och sprang utefter en vandringsled norrut. Det var riktigt trevligt. Löpning längs med kusten i varierande terräng, trail, stig, grusväg, asfalt. Ganska tung i benen just då men efteråt känns det fantastiskt skönt jämfört med hur de långa asfaltspassen ner i Vellinge brukar kännas. 


Kommer träna på, och jobba på nu fram till den 6:e augusti, sen blir det tre veckors efterlängtad ledighet från jobbet och mer fokus mot Kalmar IM. Ganska ångestladdat just nu, oavsett hur förberedd man är så kommer det ändå att bli en lång och tuff dag. Som det känns nu så kommer sista 3-4 milen på cykeln och sista 15 km på löpningen att bli de tuffaste delarna, lika bra att ladda på mentalt för detta redan nu.


Jag körde igenom min tänkta racepace på Umarasports energikalkylator. Jag kommer behöva tillföra ca 1 500 gram kolhydrater för att nå energibalans. Det är omöjligt för kroppen att ta upp så mycket ca 158 g/timme, men jag måste ligga på 100 g i timmen för att kunna hålla hela vägen. Håller på att klura nu hur det skall gå till. Jag testade även att äta bars på cyklingen i lördags, dessa innehåller 5 g mer kolhydrat per förpackning jämfört med deras gels. Å andra sidan tycker jag att jag blev lite öm i magen av dem. 


Testade också att tejpa fast gel och bars på cykeln, det var inte någon höjdare. Får googla och se lite hur proffsen gör. På löpningen kommer jag ha ett midjebälte där jag får plats med 12 st. gels, men cyklingen behöver jag utöver sportdryck få med mig 10 st. gels. Det kommer bli så fruktansvärt kladdigt den dagen av allt socker.


Nackdelen med att ha fullt fokus på ett stort mål är att man blir jäkligt trött på sig själv och att så mycket kretsar kring ens egen person, tur man har familj i det här så man tvingas ta hänsyn till andra annars hade det varit outhärdligt. 


//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rickards Tri Camp - The story!

Malmö Triathlon Olympisk - Tävlingsrapport

Tjörn Triathlon Medeldistans - Tävlingrapport