Mental svacka & snart Tri Camp Mallorca

Ingenting går av sig självt, tyvärr.
Minns tillbaka förra året där jag lyckades logga +40 timmars träning i februari och kunde köra trainerpass varje lördag på 2,5 - 3 h utan större problem. I år, sen efter Kalmar tycker jag att jag haft både problem med kontinuitet och med längre trainerpass. Faktum är att jag nog inte kört något riktigt långpass inne på trainern på över ett år. Och anledningen är att jag mentalt inte orkar att sitta därute och trampa. Det är helt enkelt fruktansvärt tråkigt och ostimulerande, lite som löpband fast inte riktigt så illa.
Tyvärr har löpmängden inte heller varit enligt önskemål. Fartmässigt och de hårda passen så ligger jag bättre till än föregående år men distansmässigt så ligger jag per idag ca 100 km efter, samma siffra på cykeln ger 10 timmar färre i år. Det som vart positivt är simningen där jag ligger strax över förra året samt styrketräning. I styrketräning har jag även loggat de pass jag kört med "friidrottstema", typ sprint, accelerationer, hopp mm, men så klart även core/bål/ben och annan styrketräning med egen kropp.

Största orsaken känns som en dränering av mental energi. Full fart på jobb, 3-års trots hemma och ett evigt mörker, blåst och regnande är inget som piggar upp hur positivt lagd man än är. Lägg till att det varit ovanligt mycket förkylningar och skit med hem från skola och dagis på barnen så är det lite för många minustecken. Jag har förvisso klarat mig hyfsat från större förkylningar, men titt som tätt känner jag ändå att jag varit nedsatt även om det aldrig har brutit ut.

Jag kände mig riktigt på G efter förra testveckan i slutet av januari, men därefter har framförallt cyklingen gått utför. Löpningen är svårt att sia om, farten finns men jag måste ha betydligt fler kilometer i benen. Simningen är dock bra, ligger betydligt bättre till nu än då.

Som väl är så bär det på tisdag av till Mallorca för en veckas tri-camp med coach Carlsson. Jag tror det kommer väldigt lägligt. Ljus, värme och sol, ingen mental stress utan bara kunna nöta på, äta och ha trevligt med goda vänner.

Och sen hoppas jag innerligt att det är väder för att cykla ute när jag är tillbaka. Det kommer säkert vara tufft att få till de längre passen i början även ute, men det känns lite mer hoppfullt.


See ya!

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering