Sylvesterloppet satte punkt för 2013

Nyårsafton och årets sista chans att få tävlingsnerven att darra. Bytte Sylvesterloppet i Göteborg mot Malmö och Pildammsparken 5,4 km. Hade inga stora förväntningar inför loppet pga bristande löpträning senaste månaden samt förkylningen som gjort sitt för att dämpa formen.

Satte målsättningen till sub 21:00 vilket på förhand kändes tufft och riktigt utmanande. Starten gick och jag trummade på och kom in i rytmen hyggligt snabbt. Att ligga så högt i puls som man gör på korta lopp är ovant för mig så jag fick köra mycket mental övertalning för att hålla farten. Första 2,7 km på 9:49 vilket jag tycker är riktigt bra. Sen var det lite stumma ben andra varvet, men vetskapen att jag inte behövde springa snabbare än sub 11:00 för att nå mitt mål gjorde det lättare. I mål på 20:35 vilket ger snittfart på 3:49 och klart godkänt. Snittpuls 171 och max 176. Inga krämpor lågonstans, och fötterna kändes bra.

Det som hänt senaste veckorna att jag får ont i fötterna när jag springer sakta har fått mig att tänka om lite gällande mitt träningsupplägg. Kommer inte köra långt och långsamt utan försöka ligga på 4:30 - 4:45 fart på lång och distanspassen och även lägga in ett intervallpass i veckan. Så de tre löppassen som blir per vecka blir lite tuffare. Tror det kommer passa mig mycket bra. Får slänga in extra vilodagar om jag känner mig sliten.

Kort summering av 2013
Målet inför säsongen var huvudsakligen att lära mig crawlsimma 2000 meter i sträck och inleda en triathlonsatsning. Det har jag lyckats med, och eftersom jag även köpte en cykel så står jag väl förberedd inför 2014. 

Min summering på jogg.se ser ut som följande:

Har inte loggat alla styrkepass men ca 300 timmar har det blivit i total tränings/tävlingstid under året. Till nästa år ska det cyklas mycket mer.

Lite tankar inför 2014
Löpning - Bli snabbare, hålla farten längre och bli en bättre triathlonlöpare, även lära mig fylla på energi under lopp. 
Cykling - lära mig cykla på kadens +90, har legat extremt lågt i kadens i år vilket är ett vanligt rookie misstag. Ambition att kunna närma mig en snittfart på 40 km/h cykling på olympisk. Och vara stabil över 35 km/h däröver. 
Simning - komma ner på tävlingsfart 1:40 per 100 m över distanser upp till 2000 m. Bli starkare ow simmare och inte så beroende av bra yttre förutsättningar.
Styrka - köra bål, ben och överkroppsstyrka regelbundet vecka efter vecka.
Hälsa - äta sunt, leva sunt, vara en god medmänniska och framförallt sambo och pappa :-)

Tack för i år och på återseende 2014 - Gott nytt år!!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering