Testlopp nr 1

Idag var det dags för det första av två testlopp denna vecka. Tanken är att vi utifrån Heleneholms Tri Teams träningsschema ska köra testlopp var fjärde vecka. Idag var det löptest och vi fick välja på att löpa två eller tre varv runt en slinga som mäter 2,15 km. Totalt var vi ca tio tappra själar som mötte upp vid T-Bryggan i snålblåsten.

Min första tanke var att köra tre varv men efter uppvärmningen kände jag att kroppen inte var helt återhämtad efter lördagens lopp så jag beslöt mig för att nöja mig med två. Min förhandskänsla var att jag borde klara en snittfart runt 3:50/km med nuvarande form.

Till en början kändes det mycket bra, det tog ett tag att komma in i andningen men jag låg under mjölksyratröskeln och tuffade på i motvinden. Första varvet gick på 8:08 (3:47/km) men redan efter bara några hundra meter in på varv två började vaderna strama. Värre blev det men jag höll uppe fart och teknik hyggligt och försökte tänka bort det. In i mål blev tiden 16:36 (3:52/km). Jag tappade alltså 20 sekunder på varv två (8:28, 3:56/km), vilket är överraskande mycket. 

Totalt är jag ändå nöjd och tanken var att få en indikation på nulägesformen och den känns rättvisande. Längre fram borde jag kunna komma ner mot 3:40/km. Men det får bli framåt slutet av april.

Nedjoggen på vägen hem var ingen höjdare, sjukt stela ben och krampkänsla i baksida lår. Nu blir det vila torsdag & fredag och ett simpass på lördag förmiddag innan vi kör simtest på söndag med HTT. Nästa löpning på måndag😉

Trevlig kväll!

//Kebabmannen

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering