Månadssummering december och årssummering 2014

Årets sista månad är till ända och träningsmässigt blev det en bra månad.
Totalt 31 timmar tränat fördelat enligt nedan:

Under denna månad har huvudfokus legat på simning och styrka. Ett av huvudmålen kommande säsong är att simma bättre utan våtdräkt och jag känner att jag är på god väg. 
Fokus senaste veckorna har legat på teknik och distans. Det jag jobbar mest med är vattenläge, rotation och draget. Jag känner att jag lyft dessa till en högre nivå, nu när jag framöver kommer lägga på mer fart ska det bli spännande att se vad som händer. 
Som en bonus har jag börjat lära mig att voltvända. Själva volten funkar bra däremot blir frånskjutet både högt och lågt, men för några veckor sedan kunde jag inte volta alls, så det går framåt.

I övrigt följer jag mitt periodiserade träningsschema. Nu har jag gått in i basperioden som består av 3x4 veckor. Träningsmängden ökar upp till 11,5 timmar per vecka men intensiteten är låg. 

Idag sprang jag Sylvesterloppet i Malmö, 5,4 km, det kändes att det var länge sedan (början av september) som jag sprang fort. Men det är långt till tävlingssäsongen drar igång.

Hur blev då 2014?

Jo, jämfört med tidigare år sprang jag mindre och cyklade mer. Totalt 335 timmar tränade, och det är i princip samma mängd simning (30 %), cykel (34 %) och löpning (28 %). Detta är inte ultimat som triathlet då jag framför allt borde ha cyklat mera, så kommer det att bli under kommande år. 
Första veckorna kommer dock fokus ligga på simning och styrka, samt uppbyggnad inom löpning och cykel.

Jag har gjort en bra exelfil för att planera min träning. Utskriven ser den ut så här:

Det blir tydligt för hela 4-veckorsperioden vilka pass jag skall köra och hur fördelningen blir dem emellan. Jag har även gjort 3 olika styrkepass som jag alternerar emellan. Jag känner mig riktigt nöjd med både upplägg och planering nu. I och med att jag vet att jag ska satsa på sprint/olympisk kommande år kan jag fokusera på de saker jag behöver förbättra för att bli snabbare. Förra året började jag träna för medel/långdistans och sprang för mycket i början av året. 

Tack alla som läst bloggen i år och jag hoppas kunna spetsa till skrivandet till kommande år - önskar er alla ett riktigt gott nytt år!!!

//Fredrik





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering