Två bra beslut

Nu är det ett par veckor sedan Halmstad, och efter den tävlingen har jag lyckats fatta två riktigt bra beslut som jag hoppas kunna få stor nytta av framöver:

* Börjat cykla med profilhjul 60/90
* Skaffat en coach

Jag köpte ett nytt hjulpar från Planet X, via Luke Dragsta, 60/90 för en tid sedan, men ville inte hålla på att testa nytt mitt under tävlingsperiod, så de fick vila några veckor hemma. Men efter Halmstad åkte de på, och att det skulle vara så stor skillnad det hade jag inte riktigt föreställt mig. De är både lättare, mer lättrullande och avsevärt mer aerodynamiska än de originalhjul jag kört med innan. Känslan är lite som att köra en sportbil när man cyklar med nya hjulen.
Inledningsvis var jag lite orolig att vinden skulle hugga tag i cykeln mer, men jag tycker nästan tvärtom, att jag åker stabilare nu. Det känns som cykeln ligger klistrad efter vägen - och fort går det också.
Har kört några pass nu, både distans och intervall och det är en väsentlig skillnad i fart. Ska bli riktigt kul att se vad det kan bli av detta på tävling.
Jag upplever också att jag är under utveckling i cyklingen vilket förstärker känslan av cykelglädje.

Det andra beslutet att skaffa coach är något jag funderat över ett tag men inte riktigt kommit till skott med. Anledningen är att jag inte riktigt vetat vad jag velat få ut av det. Nu tycker jag dock att jag tränar så pass mycket att det känns som slöseri med tid och energi att inte ha ett genomtänkt upplägg.

Jag har en träningskompis som har kört med coach under ett drygt år och hans utveckling har varit riktigt imponerande. Nu tycker jag också att jag har en så pass stabil grund att stå på i alla discipliner att det var dags att fokusera på innehållet och syftet med passen mycket mer. Det är väldigt lätt att det blir mellanmjölk hela veckan när man själv lägger upp sitt träningsschema.

Jag har följt Rickard Carlsson via hans blogg en längre tid och han är precis som jag smålänning vilket kändes tryggt, så valet föll på honom. Han tävlar dessutom mest själv på sprint och olympisk vilket var ett plus i kanten eftersom jag för närvarande lägger mitt fokus där också.

Så från och med i måndags så kör jag nu enligt hans schema. Nu har jag kört fem dagar och det känns väldigt bra med hur veckan och de enskilda passen är uppbyggda både avseende fördelning, syfte med respektive pass och dess innehåll.

Jag är ganska övertygad att detta kommer göra mig mycket gott framöver.

Nu är det två veckor kvar till nästa tävling, Malmö Triathlon Olympisk distans. Kommer tävla i Mastersklass 35-39. Det skall bli spännande att se hur jag står mig i den klassen, går det bra är ett alternativ att köra en satsning på svenska cupen Mastersklass nästa år.

Jag kommer dock inte vinna 35-39 klassen i Malmö, för det kommer min klubbkompis Sebastian Björklund med största sannolikhet att göra. Han skall förövrigt starta i SM för seniorer i Västerås nu i helgen. Ska bli kul att se hur långt efter Sverige-eliten han ligger. De tävlingar han startat i under året har han vunnit ganska överlägset. Nu blir det så klart mycket tuffare, särskilt med cyklingen då jag inte tror han har någon större erfarenhet av drafting. Men jag kommer hålla alla tummar för honom - Lycka till!!!

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering