Gävle Triathlon - Tävlingsrapport

Det är tätt mellan givarna nu :-)

Redan en vecka efter Jönköping var det dags för tävling igen, denna gång uppe i Gävle över sprintdistans och den andra deltävlingen i Svenska Cupen. Veckan efter Jönköping har fortlöpt riktigt bra. Jag återhämtade mig ganska snabbt och kunde träna på och lyckades få kroppen i tävlingsmässigt skick igen. Huvudet kändes ännu bättre, självförtroendet var på topp. Ambitionen med tävlingen i Gävle var att komma topp tre i min klass M35-39.

Så på lördagen satte jag och Sebastian oss på flyget från Malmö till Bromma. Och efter taxi, tåg och ytterligare en bilfärd så landade vi på Scandic Väst i Gävle. Vi tog oss in till stan med cyklarna på fredagen och rekade delar av cykelbanan. Gävle gav intryck om att vara en småtrevlig och vacker stad, även om den ligger lite avsides. Efter avverkad cykelutflykt så avnjöt vi en sommarbuffé på hotellet och spekulerade i om Jan Frodeno skulle klara sitt mål 7timmar 40 min på Challenge Roth under söndagen. (Vilket han också gjorde på helt fantastiska 7.35.39!!!)

På söndagsmorgonen sken solen i Gävle och min start var förlagd till 10.00 men blev framflyttad en kvart. Jag var på plats i god tid och värmde både på land och i Gavleån.

Redo för start!

Gavleån som bjöd på 19 grader och lite strömt vatten...

Jag la mig långt till vänster i starten för att få mindre motström och för att få mindre trängsel. Simningen gick först uppström och därefter tillbaka medström för att avsluta med en tur i en mindre kanal innan T1. Jag tycker jag fick till en stabil och bra simning. Jag vågade inte trycka för fullt med tanke på vad som hände i Uppsala men kom upp till T1 på 12.35. Växlade ut 59 sekunder senare och gav mig ut på cykeln - benen kändes riktigt bra och nu skulle här plockas placeringar...

På väg ur T1 för att plocka placeringar...

Sicket antiklimax det då blev när jag ganska snabbt insåg att det var hysteriskt många 90-graderssvängar på denna bana. Jättefina svängar där man som tekniskt begåvad cyklist kan få med sig mycket fart ur svängen. Tyvärr är jag ingen tekniskt begåvad cyklist, min styrka ligger snarare att köra långa raka partier, gärna med lite böljande backar och igångdrag med 180 graders-svängar är också helt ok, men detta passade mig tyvärr illa. Så här handlade det om att minimera skadan och göra det bästa av situationen.
Efter första varvet hade jag dock lärt mig vart jag kunde trycka på, och banan var riktigt rolig så all heder åt banchefen.
35 minuter och 17 sekunder senare var jag åter i växlingszonen och snörade på löparskorna. På cyklingen tappade jag alltför mycket på de som låg före mig men jag ville ändå avsluta snyggt och benen kändes bra så det skulle bli kul att springa.

Löpningen gick riktigt fint. Jag är i god löpform och tror även att jag har förbättrat min teknik för jag kan springa ganska snabbt utan att det blir så jobbigt. En kontrollerad löpning som gick över två varv längs med Gavleån. Det kändes bra hela vägen och med 400 meter kvar skrek Sebbe att jag skulle öka in i mål så det gjorde jag. Lite nedstämd passerade jag mållinjen som nummer 6 i min klass. Just då var väl känslan inte så inspirerande, men när jag fick se att jag var 1 sekund från dagens bästa löpsplit och ett nytt prydligt pers på 5 km, 17.49 så blev jag ändå glad.

Målbild med tävlingsgeneralen Uwe Hillep...

Så summa summarum, plats 6 i M35-39 på tiden 1.07.19, men där jag tar med mig en fortsatt god form, sparade krafter i cykelbenen och stort självförtroende i löpningen. 

Redan på fredag är det dags att packa ner cykeln i flygväskan igen för då bär det av till Umeå för SM/RM i Olympisk distans. När jag anmälde mig till cupen-deltävlingarna på senvintern hade jag målet om en topp tre placering i sammandraget. teoretiskt finns väl fortfarande chansen men motståndet har varit klart tuffare än tidigare år, vilket är jäkligt kul för det triggar utveckling. Om jag lyckas placera mig topp fem på lördag har jag gjort det riktigt bra, men jag ska oavsett göra en riktigt bra tävling!

Funkade riktigt bra att flyga med cykeln...



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering