Kalmar Mini Tri - Tävlingsrapport

I dag har jag från sidan beskådat hur snabbt duktiga triathleter kan köra Kalmar Ironman med optimala förutsättningar. Helt fantastiskt när topp 6 i min kommande AG 35-39 kör sub 9 timmar :-)

Får väl skriva några rader om onsdagens tävling. Kalmar Mini Tri är en helt fantastiskt kul tävling. Som vanligt ett bra startfält med delar av Sverige eliten på plats och som vanligt en helt magisk publik!!! Inte nog med att alla hejar och klappar, de skriker både namn och smeknamn :-) 


Familjen hejar på...

Jag har känt mig lite småsliten efter Malmö, både fysiskt och mentalt. Men har ändå tränat på enligt plan. Vi åkte upp till Kalmar redan förra fredagen så jag har passat på att simma kanalsimmet och även köra mina cykelpass på fastlandsdelen av IM banan vilket var inspirerande och fyllde på med pisitiv energi. Till tävlingsdagen hade jag fått både huvud och kropp i fin form.

Målet med loppet var tredelat:
1. Ha kul
2. Bli trött
3. Få en bättre tid än föregående år (52.42)

Jag la mig bakom coach Carlsson och Fredrik Bäckson i starten då jag tänkte att jag snabbt får fritt vatten eftersom de är snabba och jag inte hinner med, men ändå få lite draftingeffekt. Taktiken föll väl ut och jag kom iväg bra och fick på det hela en bra simning där jag även kunde ta för mig i vattnet. Det var dock rätt rejäl motström så tiden blev inte bättre än 9.59 vilket var 23:e tid för dagen. De snabbaste var dock ca 1.40 långsammare än föregående år så det vittnar om långsammare förutsättningar. Känslan var ändå att min simning var en av de bästa jag gjort i år. 

Upp ur vattnet brukar jag vara lite seg men idag flög jag fram i T1. Benen var helt fantastiska.

Upp på cykeln och iväg, plockade en 4-5 placeringar till vändpunkten dit vi hade haft motvind. Benen kändes riktigt bra och jag plockade ytterligare en plats i medvinden innan T2. Cyklingen gick på 26.32 vilket var 10:e tid för dagen. En bra cykling enligt mig och en bra känsla.

Härlig känsla att höra publiken och ge sig ut på löpningen. Jag hade två killar i ryggen ut från T2 men distanserade dem ganska snabbt. Kroppen kändes riktigt fin och jag försökte hålla en bra fart. Det blev en solo-löpning hela vägen in till mål. En fantastisk inramning med hejarop hela vägen och en avslutande high5 med speaker Björn :-)

14.43 gick löpningen på vilket var 10:e tid för dagen och en 11:e plats i mål av herrar senior/junior, tiden 53.43 var en minut sämre än förra året men det berodde på motström i simningen och motvind cykel. 

Race with a smile... 

Totalkänslan var ändå väldigt bra och jag tycker jag gör en riktigt bra tävling från start till mål. Kroppen kändes magisk och jag tar med form, känsla och självförtroende till Tjörn kommande helg.

Det skall bli riktigt spännande att spänna bågen lite hårdare över en medeldistans . Jönköping gav mersmak och nu ska jag testa att gå lite hårdare, vi får se vart det landar :-)

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering