Malmö Triathlon Olympisk - Tävlingsrapport

Sista deltävlingen i Svenska Cupen gick som traditionen bjuder i Malmö. Den avgjordes även i år över Olympisk distans. För egen del hoppades jag att äntligen få till en bra tävling i cupen. Formen kändes på förhand riktigt bra i alla tre discipliner så det var med tillförsikt som hela familjen tog sig ner till Västra Hamnen i Malmö på söndagsmorgonen.

Härligt stöd av hela familjen plus vänner som letat sig ner och hejade vilt...



Mitt mål med tävlingen var att göra en tid under 2 h 10 min samt förbättra mig i varje disciplin från föregående år. Jag gjorde förra året en tid på 2 h 13 min lite drygt som jämförelse.

Redan på lördagen under Europacupdeltävlingen hade det varit riktigt busväder med kraftig vind. Under natten hade vinden tilltagit och det var ganska kraftiga vågor som vi skulle få tampas med. Tävlingsledningen hade tagit beslutet att korta ner simningen till 670 meter pga det tuffa vädret. På förhand kändes det lite surt och trist men i efterhand tycker jag att det var helt rätt beslut att fatta.
Väderomslag inför starten på lördagens Europacup...

Triathlonentusaister i vått och torrt...

Efter lite uppvärmningen tog jag mig ner till simuppvärmningen, men jag hann inte hoppa i havet utan vi blev direkt vidareslussade till startfållan. Masters 35-39 och 40-44 skulle starta först så efter en längre väntan fick vi instruktion om simbanan och fick hoppa i vattnet. Eftersom jag inte hade simmat något inann ville jag känna lite på vattnet. Jag simmade väg ut en bit bort från starten, som var lite oorgansierad i vattnet. På vägen tillbaka gick startsignalen och jag låg långt ut till höger, viker var min ambition på förhand, men inte så långt ut. Nu fick jag ungefär 50 meter längre till första boj. Jag försökte simma kontrollerat och det gick bra rätt ut mot vågorna men när vi sen skulle svänga så vågorna kom i sidan fick jag problem. Jag fick aldrig någon panikkänsla men det var svårt att simma i vågorna och de kom med en väldigt hög fart. Det blev någon form av kamp att komma upp till bortre vändpunkten innan jag kunde simma normalt igen. Jag lyckades nog simma minst 100 meter för långt. Upp till växling och en av dagens sämsta simtider 15.03. I totalen av alla startade växlade jag upp som nummer 90 någonting!

T1 gick ganska smidigt, jag tog det lugnt och laddade även på med mina gel som jag skulle ha på löpningen, jag tänkte att om jag ändå hade tappat så mycket redan så gjorde 10 sekunder till inte så mycket.

Cyklingen däremot var jag riktigt taggad inför. Banan passar mig halvbra, det är en hel del tekniska partier med kullersten och många 90 graderssvängar, men det är också långa partier där man kan trycka på rejält med svagt lut med eller mot och vinden idag var rakt med eller rakt emot. Jag tryckte på vad jag kunde och plockade ganska många placeringar. Jag körde helt utan tekniska hjälpmedel så jag hade ingen koll på watt eller fart utan fokuserade på att cykla så snabbt som möjligt. Kände mig hyfsat stark hela tiden, men fick släppa iväg två i en äldre mastersklass på den tekniska delen mellan varv två och varv tre. Cyklade in på 1.06.02 vilket var ca 30 sekunder bättre än förra året men i år var det mycket tuffare med vinden. Så jag är fullt nöjd med min cykling. Den sticker inte på något sätt ut men är rättvis för den kapacitet jag för närvarande besitter.  I min AG var det den fjärde bästa cykelspliten och i totalen hade jag cyklat upp mig till en 33:e plats.

T2 gick rätt snabbt eftersom jag bara behövde hänga cykeln och ta på löparskorna. Ungefär 35 sekunder framför mig hade jag klubbkompisen Ola som hade gjort en riktigt bra tävling. Han är en bättre löpare än mig men jag hoppades att jag var en bättre triathlonlöpare så jag satte fart för att komma ikapp honom. På vägen plockade jag en del placeringar och löpningen kändes bra. Men på sprint och olympisk när man trycker så hårt på cyklingen har jag svårt att få den rätta spänsten i benen så jag lyckades aldrig komma riktigt nära. Löpningen förflöt dock på bra och farten var jämn och fin. Jag nådde aldrig ikapp Ola utan han behöll sitt försprång med 23 sekunder över mållinjen. In i mål på 2.00.50. Löpningen gick på 36.53 vilket är en bra löptid även om banan inte riktigt nådde 10 km (tror den är 9,8 km). Hur som helst är det en bra löpning som var den tredje snabbaste i min mastersgrupp.

Något att vara nöjd med är i alla fall löpningen...
Foto: Philip Rejnefelt

Jag slutade på plats 7 i min mastersklass och plats 18 av dagens tävlande. Jag är nöjd med min cykel och löpning där jag får ut det jag har i mig. Dagens simning var för svår för mig och det är en lärdom jag får ta med mig framöver.

I totalen av svenska cupen blev det en 8:e plats.(29 deltagare totalt). Mitt mål innan var att komma topp tre i sammandraget. Det var inte ens nära. Det grusades ju rejält redan i Uppsala där jag fick bryta och sen rullade det på med sämre insatser i Gävle och Umeå och inte heller Malmö är jag nöjd med. Sen får jag också nämna att konkurrensen var betydligt hårdare än vad den var föregående år, vilket var väldigt positivt då det var bra och stora startfält vid varje deltävling och det var en tydlig markering vart ribban låg för den som ville hoppa över den. Stort grattis till Roger Sjösten som gjorde en riktigt fin serie och vann smått överlägset totalen!

Så snabbanalysen till kommande år är att det inte blir någon mer satsning på sprint och olympisk. Jag är helt enkelt för ojämn på simningen och för dålig på teknisk cykling.
På medeldistans och långdistans kommer simningen fortfarande att vara viktig för utgången, men marginalerna är större och det är inte samma hets från början. Jag har i princip ett tempo i simning och så spelar det inte så stor roll om det är 750 meter eller 1900 meter, utan jag håller samma fart ändå. Min bästa simningar hittills i år var i Umeå och Jönköping och de var ganska likartade, 1900 meter och gott om utrymme.
Jag gillar ändå simmomentet i triathlon och är fast besluten om att bli bättre och  lägga ner stor möda på att kunna hålla en högre och jämnare nivå.
Sen får jag välja de tävlingar som passar mina cykelegenskaper bättre, Halmstad, Sövde, Jönköping och Kalmar ligger nära till hands kommande år. Men även cyklingen har jag mycket att förbättra.

Löpningen är inte mycket att orda om. Jag har haft en fin utveckling i år och presterat många fina löpningar, här känner jag att jag fortsatt är under utveckling så det är bara att tuffa på och inte bränna sig.

Nog om detta, nu är huvudfokus på Tjörn medeldistans den 27 augusti, men dessförinnan skall jag till Kalmar. På lördag skall jag simma Kalmar kanalsimning och på onsdag kör jag Kalmar Mini Tri. Därefter ska jag vara aktiv åskådare på lördag under Ironman Kalmar. Jag känner många som kör och som jag ska ge lite extra energi och sen skall jag försöka lära mig något inför min egen planerade start kommande år.

På med leendet, nu kör vi!

Fotredigering: Alle

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering