Hösten är här och ekorrhjulet rullar på...

Tiden går snabbt nu, hösten är här och det känns faktiskt riktigt mysigt i år. Skönt med huset, tomten och att efter en intensiv sommar få ta sig tid med familjen till sånt man inte gjort tidigare. Förra helgen hann vi exempelvis med både inköp och dekoration med pumpor, premiärereldning i braskaminen och barnens första biobesök.

Olivia och Gustav med en imponerande pumpa på styva 300 kg..

Värme i höstmörkret...både inne...

Och ute...

Första helgen i oktober har jag som tradition, sedan 2008, att vår Herrklubb med barndomskompisar från uppväxtåren åker någonstans i Europa. I år hade jag den stora äran att arrangera en resa till Slovenien med huvudstaden Ljubljana som utgångspunkt och med äventyr som tema. Slovenien är ett helt fantastiskt vackert land med storslagen natur och mycket god mat.

Vi inledde resan med en dag på Soca River uppe i bergen vid staden Kobarid där vi först tog oss an lite River Rafting med spontanhopp från klippor och lek i det kalla vattnet på förmiddagen.  Och på eftermiddagen testade vi något jag aldrig testat innan, Bellyak, som en surfingbräda man ligger på mage och paddlar sig fram med händerna. Riktigt kul och härligt att vara aktiv i och på vatten!

Redo för River Rafting...

Kompisen tar igen sig mellan aktiviteterna - hygglig bakgrundsvy...

Taggad (?) inför Bellyak...

På Soca River som för dagen bjöd på 8 grader och turkost vatten...

Dagen efter åkte vi upp till Bled för lite mountainbike. Det var första gången för mig på en mountainbike men förhoppningsvis inte den sista. Jag är ju lite feg och oteknisk men tycker jag fick rätt bra kläm på det. Uppför är ju en "peace of cake" jämfört med att åka nedför. Vi var ute på en 25 km runda runt om i Bled, effektiv cykling var ca 1 timme och 45 minuter men vi var väl iväg ca 3,5 timmar och fick mycket frid i både kropp och själ av den vackra omgivningen. 

Mountainbiker?

Bleds vackra natur och vi hade tur med vädret...

Jonte är riktigt på G...

Hela gänget samlat efter att alla höjdmeter var avverkade...

Belöningen med en pizza bakad i en riktig vedugn...

Sista dagen for vi iväg till den lilla kustremsan och staden Izola. Det regnade ganska kraftigt på vägen dit men väl framme sprack det upp och jag kunde ta ett dopp i adriatiska havet. Det är något speciellt att simma i salt vatten, jag älskar det verkligen. Det blev inte mer än 500 meter men ändå skönt att få sträcka ut och njuta av den naturliga flytkraftig som salt vatten ger.  

Nybadad...

Väl hemma igen var energidepåerna påfyllda efter den första riktiga pausen sedan Tjörn. Mycket välbehövligt med den mer aktiva vilan och nu under de senaste två veckorna har träningen flutit på riktigt bra. Kommande helg är det dags för examensprovet genom Växjö marathon. Ska bli spännande att se hur jag klarar av det.

Jag passade även på att uppgradera mig till kommande säsong med en ny tri-suit från Fusion. Den sitter riktigt bra, och så många som hade den i Kalmar i år kan omöjligtvis ha fel.

Redo för 2017...

Nu blir det lite aktiv tapering innan Växjö, men det ska tränas en del ändå och jag kan villigt erkänna att jag är riktigt taggad inför 2017. Känner mig betydligt mer trygg och fokuserad i år än förra året och kroppen tål mer mängd nu än då. Ska göra mitt bästa för att hålla mig frisk och få kontinuitet i min träning. 
Först blir det dock fokus på Växjö, målet blir en sub 3 timmars mara i debuten, realistiskt borde jag landa i spannet 3:00 - 3:10. 
Det hade dock varit en skam att inte ge det en rejäl chans så jag kommer att ligga på mellan 4.06 - 4.10 från start så får vi se hur länge det håller. Totalt ska vi åtta varv runt Växjösjön med start vid simhallen. Planen är att fylla på med en Umara-gel per varv och en innan start, så tom på energi kommer jag inte att bli.

Nu kör vi!

//Krazze

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering