Simtest med PB-kross!

Veckan efter Växjö maran har gått i återhämtningens tecken. Jag tycker ömheten och stelheten i musklerna la sig ganska snabbt. Däremot har jag haft lägre energinivåer än normalt. Veckan har varit rätt lugn, simmade i tisdags och torsdags. Cyklade 30 minuter i måndags och vilade helt i onsdags och i fredags. I går cyklade jag lite hårdare på trainern och körde 10 km bricklöp och kände att jag var med i matchen igen. Och idag gjorde jag ett spontant simtest.

Förra veckan läste jag i morgontidningen att Trelleborgs Sim anordnade ett motionstävling över 800 meter som även var en del i något som heter Trelleborg i Trim. Jag bor ju i och för sig i Vellinge men det är nära till Trelleborg så det här lockade mig. Det är totalt sju Trelleborgslopp inom sim, cykel, löp & triathlon under året och gör man minst tre får man vara med i utlottning av riktigt trevliga priser. Eftersom jag körde Trelleborgs triathlon i somras och har planerat att springa deras Sylvesterlopp på nyårsafton så passade det perfekt att simma det här loppet idag också.

Förutsättningarna var 800 meter frisim i Trelleborgs syna 25 metersbassäng. Vi hade grym uppbackning av funktionärer, egen bana med en tidtagare och en längdräknare. Jag har aldrig simmat en tävling inomhus innan så det var spännande. Nu blev vi bara en väldigt liten tapper skara på sex stycken personer som körde. Två 12-åriga tjejer från Trelleborgs sim och så var det jag och tre ytterligare motionärer. Nu spelade det mindre roll för jag är van att simma själv och målet var inställt på att slå mitt pers som jag satte för exakt ett år sedan då jag simmade min första och hittills enda 800 meter på tid. Då var det i Hylliebadet och faktiskt också på en 25.metersbana. Tiden då blev 13.29, så jag hoppades att jag skulle slå den tiden.

Vi startade från startpall så jag spände åt glasögonen ordentligt och testade en gång innan loppet och det funkade fint. Jag har haft en positiv känsla i min simning efter säsongens slut så det fanns förhoppningar om att persa, men jag var också nyfiken på vart jag stod.

Starten gick och jag kom iväg fint, jag körde mina kovändningar för att inte riskera något då jag inte är helt hundra på voltvändingar under tävlingsfart. Jag hittade ett bra flow och kände mig både stark och det flöt på bra i vattnet. Jag låg hela tiden på rätt sida mjölksyra-tröskeln och kunde räkna längd efter längd. Halvvägs kände jag att jag skulle kunna hålla ett bra tempo hela vägen och sista tvåhundra höll jag i och ökade farten in i mål.

Blev förvånad när min tidtagare sa min sluttid som var 12:43,43, trodde jag hörde fel först men det vara samma tid även nästa gång hon sa det. Så ett pb-kross på 46 sekunder fick jag med mig hem. Snittfart över sträckan var 1.35 per 100 meter.

Denna tid är faktiskt bättre snitt på än mitt pers på 400 meter som jag vill minnas ligger på 6.23, längtar nu tills jag får testa mig på även den sträckan!

Mitt stoltaste diplom - min första inomhustävling i simning...;-)

Efter loppet bjöds det på kaffe och bullar! Stort tack till Trelleborgs Sim som gav oss så mycket uppmärksamhet - jättekul och jag lovar att berätta för fler om detta så kanske vi kan bli betydligt fler nästa år. Simning är också helt fantastisk sport, de 12-åriga tjejerna simmade på banan bredvid mig och jag såg dem swischa förbi två gånger, den ena hade typ 10:20 och den andra 12:20 - i simning betyder muskler inte så mycket som teknik :-)

Nu är viloperioden slut och nu ser jag fram emot att bygga upp mig riktigt ordentligt igen.

Om andan faller på skriver jag något igen, för ens egen skull är det kul att se tillbaka vad man har hittat på. Så även om man känner att det egentligen inte finns något läsvärt att skriva så är det värt att skriva något.

Nu kör vi!

//Freddan

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering