Några vilodagar...

Träningen har rullat på riktigt fint under juli månad. Inklusive Halmstad som jag körde 1:e juli så har jag loggat 55,5 träningstimmar under juli månad enligt nedan:

191,5 km löpning
818,3 km cykel
36 km simning
3,75 timmar styrketräning

Det är faktiskt fler timmar loggade i juli än vad som loggades imars när jag var nere på Mallorca och hade en riktigt bra träningsvecka.

Kroppen var lite seg direkt efter Halmstad men sen har det successivt släppt och jag tycker att jag har kunnat genomföra passen så som det har varit tänkt och till och med slängt in något extra pass utöver det coach Carlsson planerar.

I söndags var jag dock ganska slak efter ett simpass på förmiddagen och igår var jag rejält trött och energilös. Något bättre idag men inte hundra så jag tar en extra dags vila för att inte riskera något nu.

På söndag är det dags för Malmö Triathlon och jag ska köra sprint i masters 35-39. Tuff konkurrens och det ska bli spännande att se om jag närmat mig något sen föregående år då jag kom på 6 - 7 plats i de tävlingar jag fullföljde.

Det skall också bli kul att möta mina klubbkompisar Daniel Herstedt och Rasmus Sellehed. Jag har tränat en hel del med dem under åren jag har hållt på, men väldigt sällan tävlat emot dem. Det finns ingen prestige från min sida, men när jag började med triathlon så var dessa två herrar förebilder som jag alltid sett upp till och fascinerats av. Nu hoppas jag kunna bjuda dem en match vilket känns kul.

Annars är ju siktet inställt på Kalmar IM den 19:e augusti. Många bitar har fallit på plats när det gäller nutrition, utrustning etc. Det kommer bli en lite småtuff vecka både denna och nästa innan jag antar att sista veckan innan start mer handlar om att få cirkulation och hålla igång kroppen. Återstår att se vad han har i kikaren coach Carlsson.

När det gäller race-plan och målsättningar så har jag borrat mig ned till att jag har tydliga ambitioner kring hur jag vill köra loppet, men jag har inga förväntningar på att jag kommer att fixa det fullt ut nu första gången. Jag kommer absolut göra mitt bästa för att ge mig chansen till en fin sluttid, men det känns onödigt att ställa så pass höga krav på sig själv första gången över den fulla distansen. Oavsett sluttid kommer jag vara jävligt glad när jag passerar mållinjen!

Satt och tittade lite och jämförde hur jag tränat i år i jämförelse med föregående år, ganska kul tidsfördriv :-)

Ovan visas antalet loggade träningstimmar mellan 1/1 - 31/7 2017 och 2016. I år har jag loggat nästan 300 timmar och förra året knappt 250 timmar så en rejäl utökning. 

Bryter man ner det så har jag sprungit 200 km mer, cyklat 620 km mer och 33 fler timmar om man inkluderar trainer. 
Jag har simmat 55 km längre i år och styrketränat 18 timmar mindre än vad jag gjorde 2016. 

Ska bli spännande att se vad helåret landar på, slutsatsen man kan dra är att det för mig har tagit tid att bygga upp kroppen så att den klarar av träningen. 2014 hade jag 200 timmar vid den här tidpunkten, 2015 - 237 timmar och förra året 248 timmar. I år ligger jag på 299 timmar och är betydligt starkare.

Nu kör vi på de sista dagarna innan Kalmar och det ska blir riktigt kul att tävla i Malmö också. Kommer även att spendera hela lördagen tillsammans med familjen inne i Malmö för att heja på de kompisar som kör DITS på förmiddagen eller Europacupen på eftermiddagen. 

Skriver något efter Malmötävlingen igen, då har jag semester, jo jag har faktiskt jobbat hela sommaren. Tre veckors semester fr.o.m fredag!

En blåsig och småkall dag på Kämpingestranden...

Foamroller och en ny rackare för vader och IT sena - bra skit!

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering