Mot ljusare tider...

Uppenbarligen passar tiden efter jul mig och min kropp bättre än tiden före. Nu har jag haft en fin kontinuitet sedan veckan innan jul och kunnat göra de pass jag förväntats göra plus några extra pass. De extra passen har varit med fokus på styrka, spänst och snabbhet för om två veckor ska jag göra debut i friidrottssammanhang.

Jag har aldrig utövat eller tränat friidrott aktivt eller organiserat i hela mitt liv, men det har alltid fascinerat mig som sport. Jag var väl ytterst medioker vad jag kan minas under mellan- och högstadietiden när man gjorde detta på skolgympan och hade skoltävlingar.
På den tiden var jag tunn som ett sugrör så det blev inga respektingivande pers, därav är min förhoppning att kunna persa på de tre grenar som veteranklass får tävla i under Pallasspelen i Malmö om två veckor.
Grenarna är 60 m, kula och längdhopp. Med tanke på att mitt träningsfokus senaste tiden legat på lång och medeldistans triathlon så är ju utmaningen ännu större och jag har inga stora förhoppningar att prestera något gentemot konkurrenterna utan gör detta enbart för eget nöjes skull.

Jag har ju varit med som tränare för dotterns friidrottsgrupp nu i två år och det är så fantastiskt kul så jag var tvungen att testa på det själv. Länge sedan man kände sådant pirr i magen inför en tävling. Allt är nytt, men det ska bli kul och en erfarenhet rikare. Eftersom det är explosiva grenar så har jag testat min kropp några gånger nu under jul och nyårshelgerna och baksidorna på låren och vaderna verkar hålla för sprint och hopp. Målsättningarna sträcker sig till att springa under 9 sek, hoppa över 5 meter och stöta kula över 7 meter. Kulan är brutal, väger 7,3 kg, 10 % av min egen kroppsvikt :-)

Oavsett utfall så ska det bli kul. Sen den träning som jag gjort är riktigt kul och förhoppningsvis bra också. Man kan stressa kroppen väldigt bra med olika typer av hopp, löpningar mm. Oavsett utfall nu på tävlingen så kommer jag försöka köra dessa pass emellanåt för jag tror att min kropp mår bra av det. Och att det kommer gynna mig även i triathlon-sammanhang.

I övrigt så känns löpningen bra nu, inget som krånglar och både uthållighet och fart börja komma nu till nivåer som är i paritet med de bästa jag legat på historiskt. Simningen rullar på och från söndag denna vecka kommer jag simma ett extrapass i veckan

Några fredagar har det blivit inne på Athleticum i Malmö med bra intervaller...

Testing...

Slow motion???

tillsammans med klubben för att få lite hårdare sparring. Det kommer funka bra planeringsmässigt den här terminen och det ska bli sjukt kul att inte bara träna ensam.

Cyklingen är en bit från sommarens form, men det är bättre än motsvarande period föregående år.

Riktigt bra känsla i kroppen nu så bara att hoppas att det håller i sig!

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering