Testvecka de luxe

När träningen har rullat på som den gjort senaste tiden så blir man ju lite sugen på att få ett kvitto på att känslan stämmer överens med verkligheten. Vad passar inte bättre då än en testvecka? Som tur var hade coach Rickard lagt in en sådan nu denna vecka. Och förutom sim, cykel, och löptest så blir det även friidrottstävling på lördag - så en riktig godbit för mig som gillar att utvärderas.

Jag var ganska sliten inför helgen, hade då kört en riktigt bra vecka som avslutades med 8 x 1000 m inne på Athleticum i fredags, fart mellan 3.30 - 3.40. Fixade dem på ett bra sätt men sen under lördagen och söndagen fanns inte mycket kraft i kroppen så det blev vila. Var pigg igen på måndagen och fick till ett riktigt bra tröskelpass på cykeln.

8 x 1000 m - check :-)

På tisdagen var det då dags för 400 m simtest. Tiden att slå från senast var 6.46. Det var ju miserabelt dåligt då och jag kände att jag hade gått framåt. Samtidigt vet jag att det kan vara knepigt så jag hoppades på att hamna mellan 6.20 - 6.30 i Hyllies 50 m bassäng. Uppvärmningen kändes bra men när det var dags för testet fick jag frispel och vevade på med hög frekvens och utan teknik. resultatet blev en förskräcklig tid och mycket mjölksyra. Bannade mig å det grövsta och simmade 1 km arm och sen gjorde jag ett test igen med en mycket bättre teknik, dock 8 sekunder långsammare än första men då hade jag en betydligt tröttare kropp. Detta kunde jag ej acceptera utan jag bestämde mig där och då att köra ett nytt test senare under veckan.

Senare under veckan blev igår onsdag, d v s dagen efter. Jag var helt ärligt inte helt hundra procentigt pigg i kroppen men jag hade rätt fokus och höll tekniken på ett mycket bättre sätt. Landade efter en för hård öppning på 6.26. 20 sekunder bättre än förra testet och en acceptabel tid att rapportera in. Mycket vill ha mer, så även jag, men det är bara att kämpa på och lägga fokus på rätt saker. Jag SKA under 6.00 innan säsongen börjar - punkt!

Idag har det bara blivit en lugn 12 km löprunda på lunchen. Imorgon kväll är ambitionen att köra ftp-test hemma i förrådet. 278 w i snitt under 20 minuter är det som skall besegras. Det har känts bättre och bättre på cykeln senaste veckorna så jag har vissa förhoppningar.

På lördag gör jag tävlingsdebut i friidrottssammanhang på Pallas-spelen i Malmö. 60 meter, längd och kula skall genomföras. Förhoppningarna är, som jag tidigare nämnt, sub 9 sek, över 5 meter i längdhopp och över 7 meter med kulan. Oavsett utfall skall det bli riktigt roligt.

Sen på söndag avslutas veckan med 5 km löptest på Vellinge IP (400 m bana). Förra tiden var 19.06. Löpningen är det som har känts bäst, så är det hyggliga förutsättningar med väder och vind så borde jag kunna kapa en 20-30 sekunder på den tiden.

Återkommer under helgen med utfall!

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering