Fokus framöver - snabbare, hårdare & modigare

Så då har årets första två triathlontävlingar fått sjunka in och sätta sina spår. Det blev en ganska tydlig uppenbarelse på vad mina brister respektive styrkor är. Fokus framöver är att bli snabbare och hårdare, i alla discipliner men framför allt på cykel och simning och så växlingarna så klart. Så här ser tävlingsschemat ut med respektive målsättning:

12/7 - SM Milen Malmö, målsättning sub 36:59.
10/8 - Malmö triathlon Olympisk, målsättning topp 15 placering, bättre tid än förra året.
13/8 - Kalmar Mini Triathlon, Målsättning topp 15 placering.
4/10 - Malmö Halvmarathon, Målsättning sub 1:22:59.

Det är svårt att sätta tidsmål på triathlontävlingar eftersom att de yttre förutsättningarna påverkar simning och cykel så pass mycket. Därför är det mer relevant att sätta ett placeringsmål. Jag har i nuläget ingen koll på motståndet, antar att det blir tuffare än förra året, känslan på förhand är att det är många fler duktiga triathleter som tävlar i år gentemot föregående år.

Om vi går igenom triathlon gren för gren så är mina tankar och funderingar följande.
Nu när vi börjat simma öppet vatten simning med klubben så känner jag att jag är betydligt bättre än föregående år. Jag hoppas också kunna ta ytterligare steg fram till nästa tävling. Mitt problem just nu ligger i att våga ta i och hitta en hög belastning, jag fegar ofta lite och ligger för lågt i ansträngning. Samtidigt får det inte bli en ökad ansträngning på bekostnad av tekniken. Målet är ju att simma hela sträckan så snabbt som möjligt.

Växlingarna: Nu har jag införskaffat nya triathlonskor som går att växla med på cykeln. Detta borde medföra att jag sparar ganska mycket tid i växlingarna förutsatt att jag övar in rätt teknik att komma på och av cykeln.

I disciplinen cykel gäller bara en sak, och det är att öka på alla sätt och vis. Jag måste bli snabbare, uthålligare och våga cykla snabbt. Här finns inget att be för utan det är bara att träna och att nöta. Jag kommer inte kunna trolla fram någon super-cykling i år utan kommer säkert behöva denna säsongen plus köra trainer över vintern för att kunna höja mig en nivå till nästa år. Jag kommer dock att ge cyklingen en ordentlig chans. Passen framöver behöver vara obekväma och jobbiga på riktigt. Det är lätt att ligga och njutcykla, men det får vänta till efter tävlingssäsongen.

Löpningen är bra, men jag har mer utveckling i mig. Grunden finns på plats och fokus nu kommer ligga på intervaller och längre tempolopp. Jag tycker även att jag känner mig tillfreds med övergången från cykel till löpning, men vi kör vissa sådana pass med klubben samt att jag brukar lägga en liten löpetapp efter mina cykelpass framöver så detta blir en rolig utmaning. Jag skall göra 10 km löpningen på Malmö Triathlon under 38 minuter, det är det som gäller!

Så nu är det bara att planera ihop mitt träningsprogram och så hoppas att vi att det funkar bra med familjen i övrigt också. Det blir fler korta och intensiva pass än tidigare, men det skall bli kul!

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering