Racereport - Sövde Triathlon Medeldistans

Efter en bra genomkörare i Trelleborg under fredagen gick jag och småsurade och var allmänt grinig hela lördagen. Oklart varför men jag tror det var en frustration över utebliven simning, dåligt resultat, samt någon form av fokusering inför söndagens stora begivenhet - Sövde Triathlon över Medeldistans - årets första A-tävling som jag haft fokus på sen i november.

När lördagskvällen så kom och väskan packades med utrustning, energikakor och gels som skulle intas, och alla flaskor med sportdryck blandades så somnade jag gott redan kl. 22.30. Vaknade pigg som en mört vid 05.10 då dottern ville komma in och sova sista timmen hos oss. Jag somnade om men vaknade fem minuter innan klockan ringde och kände mig glad och utvilad.

Fick även i mig en ordentlig frukost och gav mig iväg hemifrån vid 07.00. På plats i Sövde strax innan kl. 08.00 och gick runt och mös och försökte suga in atmosfären.

Dagens tävling var över medeldistans vilket innebär:
Simning 1 900 meter
Cykel 90 km (91,5 km exakt)
Löpning 21,1 km

Simningen är i Sövdesjön och är väldigt snäll utan vågor och strömmar. Cyklingen är en runda som körs tre varv. Jag har kört det varvet vid två tillfällen under förra året. Jag visste på förhand att den var tuff, men hade faktiskt glömt hur tuff den var.
Löpningen går inne i skogen runt Sövdesjön och är en fyra-varvsbana med två ganska tuffa backar. Jag har sprungit delar av sträckan tidigare och mindes att den var tuff, men jag mindes fel även här - den var brutal och den nya sträckningen visade sig bli ett riktigt mandomsprov.

För mig var detta debut över så här lång distans, och mycket av en se oxh lära tävling. Men jag hade satt upp två mål, att bli trea i klubbmästerskapet bakom Janne och Rasmus som är riktigt grymma. Samt att ta mig i mål under 5 timmar fördelat enligt nedan:
Simning 35 min
T1: 2 min
Cykling: 2 h 45 min
T2: 2 min
Löpning 1 h 35 min

Det skulle visa sig vara en dröm långt bortom min nuvarande förmåga…

Simstarten gick från stranden och vi var ca 250 tävlingssugna triathleter som sprang iväg. Jag placerade mig långt till höger och fick på så vis inte några större problem att få fritt vatten snabbt. Taktiken var att göra en kontrollerad och tekniskt väl utförd simning utan att stressa upp mig. Det lyckades väldigt bra och jag tog mig upp ur vattnet strax under 34 minuter. Sen så var det en löpning in till T1 där jag passerade på 34 min 52 sek, och plats 75.

Foto: Jens Ryde'n - www.jprod.se

Jag tog det lugnt och metodiskt i växlingen och hann både dricka lite samt trycka i mig en gel. T1 landade på 2 min 29 sek. 

Sen följde en ganska lång löpning ut till det var dags att hoppa på cykeln. Jag stressade inte upp mig utan försökte komma in i cyklingen succesivt. Det var en del människor både framför och bakom. Så när vi väl var vi iväg så kom dagens första överraskning. 
Jag hade lyckats förtränga hur kuperad cykelslingan är. Totalt landade vi på ca 750 höjdmeter över de tre varven enligt grafen nedan. Lägg till att ca 40 procent av varvet är på riktigt dålig asfalt så får ni en känsla av hur jobbigt det var. 


Första varvet passerade jag på ca 57 minuter och då hade jag nog 1,5 minut utlöp inräknat så det kändes ändå hoppfullt. Andra varvet blev tyngre, jag lyckades cykla förbi en del i uppförsbackarna och även när det gick plant. Däremot tappade jag mycket utför, jag är fortfarande för feg. Där många susade förbi trampandes i aeroposition, satt jag och höll i mig.

Foto: Jens Ryde'n - www.jprod.se

Sista varvet fokuserade jag på att få i mig vätska och energi. Det började nu kännas ordentligt i ryggen och jag försökte köra med högre kadens än tidigare för att klara hålla mig någorlunda fräsch. Sista biten blev jag även hetsad av en kompis från Kalmar och hittade lite nya krafter. In i växling efter avverkad cykling på 2 h 54 min 52 sek och nu hade jag tappat till plats 91.

På T2 hade någon ställt sin cykel på min plats vilket var lite förvånande. Men efter att ha försökt trycka in min bredvid så kom jag till insikt och använde hans tomma ställ. Allt drickande hade nu även resulterat i en stark längtan efter ett besök i de blå stugorna, men det lös rött så jag fick kämpa mig ut till första bästa träd. T2 avverkades på 2 min 3 sek.

Jag hade nu gett upp ambitionen om att gå in under 5 timmar. Och i detta läget trodde jag att jag låg trea i klubbmästerskapet, men låg i själva verket fyra, men strax bakom mig hade jag Henrik som är en starkare löpare än mig, så ganska snart släppte jag även den ambitionen och allt fokus låg nu på att njuta av tävlingen.

Foto: Jens Ryde'n - www.jprod.se

Härnäst följde mitt livs tuffaste halvmara. Med ett väldigt litet undantag gick all löpning på smala skogsstigar som var ganska ojämna. Dessutom bjöd varje av de fyra varven på två ganska rejäla backar. Den första var lång och sugande, den andra var mer av en vägg. Vid andra bestignIngen av den branta backen kändes en kramptendens i baksida lår, så de sista två gångerna fick jag gå upp för den backen.

Foto: Jens Ryde'n - www.jprod.se

Jag kunde ändå hålla mig till löpning mestadels och sista varvet var en lättnad. Löpningen avverkades på 1 h 49 min 41 sek och jag sprang upp mig till en slutlig plats 72. 
Min sluttid blev 5 h 23 min 57 sek och total placering 72 bland herrarna. 

Tävlingen var riktigt tuff, snudd på brutal. Även om detta var mycket av en se och lära tävling för mig då det var första tävlingen över så här lång distans så är jag ändå nöjd med några saker:
1. Jag var glad och höll humöret uppe från start till mål. Jag hittade positiva saker att fokusera på även om det inte gick som jag tänkt från början. De negativa tankarna jag hade under loppet är lätträknade.
2. Intag av dryck och energi gick riktigt bra. Var aldrig låg på energi eller dryck och huvudet var klart och fokuserat hela vägen. Magen krånglade inte det minsta.
3. Jag fick ut max av vad jag hade för dagen. Dispositionen av loppet var perfekt, sen var det bara så att banan var tuffare än mig idag. Jag hade inte kunnat göra något annorlunda under tävlingen för att få en bättre sluttid. 

Sen fick jag med mig några saker in i framtiden. Jag måste bli mycket bättre på att cykla, och enda vägen dit är att träna mera och tuffare på den disciplinen. Jag har inte cyklat så länge, totalt 155 mil med tävlingscykel i mitt liv. Så det är bara att erkänna att jag varit naiv när jag trott att jag skulle kunna klara cyklingen bra. I triathlon är cyklingen den disciplin där du kan tjäna tid, och när jag ser dem som jag vill kunna mäta mig emot så inser jag att jag är en liten pöjk fortfarande. Här finns inga genvägar utan jag behöver träna, träna och åter träna. Antagligen behöver jag ett par vintersäsonger med trainer också för att kunna cykla i paritet med min löpkapacitet.

Simningen kändes enligt förväntan. Här behöver jag också fortsätta träna mycket, men jag tror jag kan få utväxling om jag får nöta på med simning i havet nu under sommaren. Min ansträngningsnivå nu under Sövde var inte mer än 14 på borgskalan, så det finns mer att hämta. Sen handlar det mycket om självförtroemde och att våga ta fighten när det blir trångt.

Löpningen var helt ok, med den cyklingen i benen och i terräng så kunde jag inte göra mer. Om jag blir bättre på att cykla borde det medföra att jag blir bättre på att löpa efter att jag har cyklat. Jag vet att jag har mer utveckling i mig inom löpning, men närmast är det inte den jag behöver fokusera på att ta fram.

Så fokus framöver ligger på att träna cykel och simning och att bibehålla löpningen. Jag har några mål till i år, men jag sparar dem till ett annat inlägg eftersom detta blev väldigt långt.

//Fredrik




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering