Bas 1 vecka 4 av 4

Det är inte mycket att skriva om så här års. Det regnar, blåser och är mörkt ute. Veckorna ser ganska lika ut, träning, träning och träning. Sen finns så klart familjen på första plats som sprider ljus på tillvaron och även arbetet som avverkas och är stimulerande.

Hur som haver vi går mot ljusare tider och jag har verkligen ingen anledning att klaga, jag har hållt mig frisk nu länge och den periodiserade träningen flyter på riktigt bra. 

I november och december avverkade jag fyra grundveckor med sju timmars träning vardera. Där låg fokus på teknik och kroppsuppbyggnad.

Nu har jag klarat av 3 av 4 veckor i bas 1. Denna vecka är en återhämtningsvecka, så den ser ut att bli riktigt behaglig. Jag fick dock lägga in en bonusvecka över julen där jag inte kunde följa träningsschemat. Totalt kommer dessa 5 veckor landa på ca 40 timmars träning där mesta tiden legat i bassängen. Mellan grenarna ser det ungefär ut så här:
Simning: 45 %
Löpning: 20 %
Cykel: 20 %
Styrka: 15 %

Jag har verkligen velat få ordning på simningen och det känns nu att det gett resultat. Succesivt har jag även tryckt in mer cykel medan löpningen legat på underhållsnivå.

Har även lyckats få med styrkan på ett bra sätt vilket jag verkligen känner i samtliga grenar. Fokus har huvudsakligen legat på core. Senaste veckorna har jag även lagt in ben och vader men utan vikter. Jag kör utfallssteg, grodhopp, tåhävningar, spänsthopp mm. Riktigt skönt är det, och faktum är att mina stela vader piggnat till av detta :-)

När denna vecka är avverkad går jag in i 4 veckor bas 2, fler träningstimmar per vecka, totalt 36 för de fyra veckorna, och något högre intensitet. Fördelningen i programmet ser ut så här:
Simning: 35 %
Löpning: 24 %
Cykel: 26 %
Styrka: 15 %

Jag kommer från denna vecka att börja simma på Aqvakul istället för kockum. Fördelarna blir 50-meters bassäng, lägre vattentemperatur och förhoppningsvis mindre trängsel. Nu slipper jag även anpassa mig till snabb-banans tider, vilket medför att jag kan simma tisdag & torsdag istället för onsdag & lördag. 
Så nu får jag lördagen till ute-cykel eller löpning i dagsljus. Som tidigare har vi simträning med klubben på söndagskvällarna.

Så händer inget spännande blir det nog bloggtorka i fyra veckor till :-)

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering