Summering och fördjupning bas 2

Nu har jag summerat ihop den träning som jag gjort under Bas 2. Totalt 4 veckor som enligt planen skulle gett mig 35 timmars träning. Slutsummering landade på 29 timmar, som jag skrivit tidigare störde förkylning och sömnbrist senaste två veckorna. Funderade först på att köra en kompletterande vecka för att få ihop rätt mängd, men jag hoppar rätt in i bas 3 istället.

Fördelningen av träning under dessa 4 veckor såg ut enligt följande:
Cykel/trainer: 35 %
Simning: 35 %
Löpning: 17 %
Styrka: 13 %

Och föga förvånande känner jag att jag har gjort störst framsteg i simning och cykel. När jag får kontinuitet på styrketräningen som jag haft ett tag nu då känner jag verkligen hur mycket det ger tillbaka i form av stabilitet och att få hygglig ordning på tekniken i samtliga discipliner.

Bas 3 som jag skall in i nu kommer att bli tuffare, 36,5 timmar skall jag kämpa mig igenom under 4 veckor. Intensiteten skall även upp till 6/10. Svårt att pricka exakt den intensiteten. Har märkt att cyklandet funkar bra att ha en hög intensitet, för de sufferfestpass jag har att tillgå är ganska tuffa. 

Simningen skall jag få till ett hårt pass i veckan vilket blir det tränarledda på söndagar. Sen ett a2 pass mellan 3,5 - 4,0 km och ett mellanhårt mellan 3,0-3,5 km med lite inslag av teknik. Kör jag två hårda pass i följd känner jag att kroppen inte är med fullt ut.

Eftersom jag ligger lite efter med löpningen är det fortfarande mycket grundträning som gäller. Kommer dock köra något pass med tröskelintervaller för att vänja kroppen vid lite fart.

Den planerade fördelningen ser ut så här:
Cykel/trainer: 35 %
Simning: 30 %
Löpning: 25 %
Styrka: 10 %

Nu återstår bara att hålla humöret uppe och kroppen fri från sjukdomar!

//Fredrik


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering