Inför Kalmar Mini Tri

Imorgon är det dags för en av årets höjdpunkter, Kalmar Mini Tri som inleder Ironman veckan i Kalmar. Jag körde förra året och det var en av de roligaste tävlingar jag har kört. Totalt är det 1 200 män och kvinnor som ska ge sig iväg och av dessa startar ca 100 st i tävlingsklassen.
Det är en riktigt snabb bana med mycket publik runt om. Startfältet brukar hålla hög kvalitet, även i år, och det är många från publiken som jag känner från den tiden jag bodde i Kalmar. Så inför morgondagen är jag riktigt laddad!

Jag känner mig trygg med min egen form. Efter Malmö har jag kunnat köra på och jag tycker att jag har en bättre kapacitet/form idag än vad jag hade inför Malmö. Samt att det är sprint vilket är det jag mest kört i år, vilket jag märkte av lite på Malmö, då jag mattades något på slutet av cyklingen och i mitten av löpningen.

Kalmar Kanalsimning strax efter starten.


Som uppladdning körde jag Kalmar Kanalsimning i lördags och det blev min snabbaste simning hittills, 25:49 på 1 800 meter, snittfart 1:26/100 m. Det räckte ändå bara till en 36:e plats (av 150 herrar) så trots att jag är nöjd med tiden har jag mycket att jobba på till nästa år.


Nu ser det ut som våtdräkt kommer att vara tillåten på onsdag då gårdagens vattentemperatur var 20,4 grader och troligen kommer inte vattentemperaturen att höjas till 22 grader tills imorgon kväll. I övrigt verkar det bli bra väder med svag vind och runt 20 grader imorgon kväll. Så det lär gå undan rejält i loppet.

Förra året slutade jag på en 15:e plats med tiden 55:47. I år hoppas jag kunna putsa till den tiden ganska rejält. Placeringsmässigt är en rimlig målsättning att komma in på topp 15 för det saknas definitivt inte motstånd.
I startfältet finns några tunga namn med, Rickard Carlsson, Oskar Djärv, Ludvig Fleetwood, Jeff Frydenlund, Erik Holmberg, Hampus Horndal, Andreas Lindén, Nils Svensson, killar som tävlar på högsta nivå i Sverige och vissa av dem även internationellt. Utöver dessa finns några namn med som jag känner igen från toppen av många tävlingar så det är ett riktigt fint startfält i år igen, men det är sånt som är kul och triggar.

Som det ser ut och känns blir detta årets sista triathlontävling för min del, men osvuret är bäst. Är dock väldigt nöjd med min utveckling hittills i år och imorgon sätter vi pricken över i:et med årets bästa tävling. Kom gärna och heja om ni har vägarna förbi Kalmar.

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering