Race report Kalmar Mini Tri

Idag står jag vid sidan och tittar på när de stora pojkarna och flickorna tar sig an värmen och vinden i Kalmar och på Öland.

De flesta har gett sig iväg på cykeln nu så jag passar på att summera onsdagens tävling över en kopp kaffe.

Summering Kalmar Mini Tri

Kort version:
Totaltid: 52:42
Placering: 14

Längre version
Kalmar Mini Tri körde jag första gångerna 2003 & 2004. Det var på den tiden Kalmar Järnman kördes. Jag visste inget om triathlon då mer än att det verkade fantastiskt kul och jag var sjukt imponerad av atleterna. I växlingszonen fick man en stol att luta cykeln mot och dubbla nummerlappar för att kunna byta tröja mellan cykel och löp. Och jag bröstsimmade och låg sist med några äldre damer efter simningen bägge åren.

Där och då bestämde jag mig ändå för att efter avslutad innebandykarriär lära mig frisim och ge mig på triathlon. Och där är vi nu sen ett par år tillbaka.

Förra året körde jag Kalmar Mini Tri igen och det var den häftigaste tävlingsupplevelse jag hade haft så långt. I år siktade jag mot detta lopp som ett av två huvudlopp. Jag var trygg i min form och det var ett mycket inspirerande startfält med många från toppen av svensk triathlon på plats.

Målet på förhand var att förbättra min tid från förra året, ganska rejält, och jag trodde att en topp 15 placering var möjlig.

Simningen går 520 meter i slutet av IM-banan med start ute i vattnet. Jag la mig som vanligt långt ut till höger i första ledet och ambitionen var att köra på rejält. 
När starten gick kom jag iväg bra och kunde skära ner i banan för att leta fötter. Dessvärre kom jag först i någon form av andraklunga där det var en rätt lång bit fram till de snabbare simmarna. Jag tyckte ändå att jag fick till en riktigt bra simning, tiden 08:41 (23:e simtid för dagen), det var ca 15 sek från uppgång till tidmattan så simningen återigen strax under 1:30 vilket jag får vara nöjd med. Simningen var enligt några vänners garmin 600 meter.

T1 gick hyfsat smärtfritt även om jag strulade lite med våtdräkten, växlade förbi några och ut runt 20:e plats.

På cyklingen var det bara fullt ös som gällde. Plockade några platser ut till vändpunkt där jag låg på 16:e plats. Tog ytterligare två placeringar men blev omcyklad av en så jag växlade in som 15:e man. Cykel 18 km, tid 26:29 (19:e tid för dagen)

T2 gick bra förutom att min hjälm trillade ner på marken, jag fick hämta den och tappade några sekunder. 

På löpet hade jag några ryggar en bit fram. Jag bestämde mig för att hålla ett jämnt tempo och var ikapp och förbi två killar efter ca 2 km. Tyvärr fick jag släppa en kille förbi mig och låg sen ca 100 meter bakom honom in i mål. 

In i stan och helt chockad av den stämning som var.

När vi vände in i stan möttes vi av ett fantastiskt publikstöd. Helt fantastiskt! Nya krafter efter detta men kom inte riktigt nära de framför mig. Så jag bestämde mig att hålla bakomvarande på avstånd och njuta fullt ut av att springa storgatan upp och in i mål.
Löptid 4,2 km 15:05 (16:e tid för dagen)

Jag slutade på en 14:e plats i ett starkt startfält och var drygt 3 min snabbare än mig själv förra året och även 3 min närmre vinnaren i år. 
Jag är mycket nöjd med min insats och att jag lyckats bygga säsongen för att bli en bättre triathlet och inte bara hygglig löpare, men även att jag skulle vara som bäst nu i augusti på Malmö och Kalmar.

Det är några tuffa pojkar före i resultatlistan :-)

Jag rekomenderar alla som gillar triathlon att komma till Kalmar nästa år och uppleva stämningen, antingen från sidan eller som aktiv. Det är något väldigt speciellt.

Framåt
Nu har jag gjort mina tävlingar för i år. Även om kroppen känns bra och formen är fortsatt god så känner jag att jag är trött i huvudet och inte orkar ladda om för fler race. 
Kanske springer något lopp i höst men inte helt säkert. 
Jag känner mig mer motiverad att träna och att fortsätta utvecklas som triathlet. Med mitt nyligen inledda samarbete med Rickard Carlsson ser jag att jag kan få en riktigt bra uppbyggnadsträning i höst/vinter och vår.

Nu ska jag sätta mig och fundera på målsättningar inför kommande säsong. Det blir huvudfokus på sprint och olympisk där jag tror att jag kan hävda mig bra i min åldersklass på svenska cupen. 
Jag kommer också köra minst en medeldistanstävling för att se om jag fått lite mer hårdhet i kroppen.

Nu ska jag fortsäta heja på IM atleterna där de sista simnarna precis tar sig upp ur vattnet.

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering