Racereport Malmö Triathlon


Masters 35-39
Tobias Jansson, Trelleborg Tri Team, Mathias Sommerqvist, SOK Knallen och Undertecknad, Heleneholms Tri team.
Känslan av prispallen är något jag gärna upplever fler gånger :-)


Kort summering: 
Malmö Triathlon - Olympisk distans 
Tredjeplats i herrar 35-39 
Totaltid 2 h 13 min 24 sek

Längre version:
Äntligen hade dagen kommit för hemmatävlingen Malmö Triathlon, som går över olympisk distans, och för min del var det även första starten i Svenska Cupen Mastersklass 35-39 år. 
Träningen inför tävlingen hade gått helt prickfritt och Malmö bjöd denna söndag på perfekt väder med mycket svag vind och sol. 
Med andra ord så var jag ganska trygg på min egen prestation men var nyfiken på hur den skulle stå sig i konkurrensen. 
En av mina tankar inför nästa år är att köra samtliga fyra deltävlingar i svenska cupen och ett bra resultat idag skulle ge mer motivation till att sikta på det målet kommande säsong.

Nästan klarblå himmel och knappt en krusning på vattenytan.

Första tävlingen med nya hjulen och nya hjälmen.

Förutsättningarna för tävlingen i Malmö är följande:

  • 1 500 meter simning, (som egentligen är 150-200 meter längre.
  • 40 km cykling, utan backar men med många 90 och 180 graders svängar, d v s fördel om man är bra på igångdrag och kurvtagningar.
  • Löpning 10 km, är helt platt och går på en 2,5 km slinga runt Västra hamnen och Ribersborg. 

Simstarten sker i vattnet och jag placerade mig lite till vänster om mitten. 
Jag kom iväg bra och efter att jag vunnit någon brottningsmatch fick jag hyfsat fritt vatten halvvägs upp mot första bojen. Där kom jag in i en bra rytm som jag kunde hålla hela vägen in. Jag hamnade ganska snabbt i ett ingenmansland med en klunga 50-75 meter framför och ingen direkt vid min sida. Jag tyckte att jag tog lite på dem framför hela tiden och vid uppgång så var jag ca 15 sekunder bakom framförvarande.  

Simning 26:23, snabbaste masters herrarna gick in på 25:00 så jag var ändå ganska bra med i matchen. (snittfart något oklar beroende på att det var något lång simning, men jag uppskattar den till 1:35 min/100 m)

T1, 1:39, gick riktigt smidigt, en löpning runt och igenom växlingsområdet, av med våtdräkten och sen iväg med cykeln utan några problem.

Ut på cyklingen hade jag ett par ryggar inom räckhåll och plockade snabbt några placeringar. Vid första vändningen räknade jag att jag låg 6:a och hade 2 ryggar strax framför mig. Jag plockade in en placering innan första varvning och gick ut som 5:a med hugg på klubbkompisen Daniel H som låg före mig. 
Andra varvet förflöt utan problem, det hände inte så mycket placeringsmässigt utan jag behöll min 5:e plats och närmade mig Daniel något. 
Tredje varvet började det komma ut många motionärer på banan och det blev lite trångt uppåt Linnégatan, och ibland fick man hålla igen vid vändpunkterna för att inte krocka. 
Här blev jag förbikörd av en annan klubbkompis, Janne Ö, som är en urstark cyklist. 
Jag kunde dock mobilisera kraft och tappade inte så mycket mer in mot mål. Jag cyklade in som 7:e herre efter cyklingen då en annan kille körde förbi precis innan växling när jag lossade fötterna ur skorna.
Cykeltid 1:06:20 (snittfart 36 km/h).

T2, 1:16, återigen en bra växling och jag sprang förbi killen som cyklade förbi mig innan växlingen. 

Ut på löpningen som 6:a och jag hade två killar inom synhåll som jag passerade första kilometern. På andra varvet kände jag mig lite seg samtidigt som jag fick sällskap av någon i ryggen. Det sällskapet hade jag sen med mig i ett varv, sen lämnade Tobias från Trelleborg min rygg och gick förbi. Jag hade tyvärr inget svar just då utan fick släppa iväg honom. Nu visste jag att jag låg 5:a totalt och att jag hade minst en från min åldersklass framför mig. Jag försökte hitta tillbaks till en bra teknik och ut på sista varvet så kände jag mig stark igen. Jag matade på så gott jag kunde och gick in i mål på totaltiden 2:13:24.
Avslutande löpningen stannade på 37:48. (snittfart 3:47 min/km)

Totalt blev jag femma bland alla startande i Masters-grupperna och en härlig tredjeplats i min ålsersklass bakom Mathias från SOK Knallen och Tobias från Trelleborg. Det var till slut 36 sekunder upp till silverpengen och de krafterna hade jag tyvärr inte idag. 

Upp mot varvning, fortfarande med Tobias i ryggen.

Efter målgång, nöjd suporter som hejat flitigt, dock är hon missnöjd över "bara" bronspeng :-)

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med både placering och totaltid. Jag hoppades på pallplats och en totaltid under 2h 15 min. 
Förbättringspotentialen ligger i att kunna hålla en högre frekvens i simningen och kunna växla tempo under simsträckan för att hitta och följa fötter att ligga på. 
I cyklingen har jag mer att jobba på för att orka hålla farten hela vägen och ändå ha pigga ben med mig ut på löpningen. 
Och på löpningen är där allt avgörs - så här har jag mycket kvar att jobba på.
 
Men jämfört med föregående år är jag 5 min 34 sek bättre, och jag har bara kört 3 veckor med min nya coach, så jag ser ljust på framtiden.

Nu laddas batterierna mot Kalmar Mini Tri den 12:e augusti, då blir det full fart från början till slut och då kommer jag även orka hela vägen :-)

Får även passa på att tacka familjen för fantastiskt stöd idag - det blev en heldag med triathlon, och bara glada miner från alla håll!






//Fredrik




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering