Tankar inför hösten

Nu har det passerat ett par veckor sedan Ironman Kalmar spektaklet, och det är en fantastisk upplevelse även från sidan. I år upplevde jag att det var mer folk inne i stan än tidigare då det var svårt att röra sig utefter banan.
Jag tycker även man kan lära sig en hel del bara genom att titta på från sidan. Finns många saker jag tog till mig i år som jag kommer ha nytta av framöver när jag själv ska ge mig in i hetluften.
För nu börjar en plan växa fram där Ironman Kalmar skall betvingas 2017, mer om det senare.

Har även försökt att planera för 2016, men eftersom inte så många tävlingsdatum är släppta ännu får jag återkomma till detta också.

Det som jag däremot har kunnat ta tag i är diverse förbättringar inför hösten och vintern. Eftersom jag  har svårt att komma ut innan klockan 19.00 på vardagskvällarna kommer nu en duglig trainer att behövas för att kunna cykla även i veckorna. Min gamla var jag inte nöjd med fullt ut så jag frågade runt lite i klubben och valet föll på denna skönhet som anlände igår.



En Kinetic utan elektronik och med hydrauliskt motstånd. Skall enligt en klubbkompis som kör på denna funka klockrent och ge ett realistiskt motstånd.

I år kommer jag att köra med min tricykel på trainern och använda racern för distanspass utomhus när vädret tillåter på helgerna. Föregående år stod tricyklen still hela vintern men jag tror det är bättre för mig att vänja mig med aeropositionen då jag känner att jag fallerar lite i ryggen när jag varit ute i ett par timmar.

Har även beställt en wattmätare till min tricykel via Mussette i Malmö. Valet föll till slut på en Stages, där jag även kommer att byta vevlager och vevparti till Shimano BSA vevlager och Ultegra vevparti. Där kommer jag även ändra till 53/39 i utväxling, tidigare har jag haft 50/34, men med tanke på hur platt det är på de flesta tävlingar jag kör så borde det passa bättre med större klinga.

Häromdagen när jag cyklade i Nybro lyckades jag även få punktering på bakhjulet med 11 km kvar hem. Ingen punkaspray med mig ut vilket föranledde en trevlig promenad på 3,5 km innan en vänlig sambo med barn kom och hämtade upp mig. Så nu kommer jag även att uppgradera till ett Zipp 24 mm tubdäck på bakdäcket.

Tur man hade en telefon med sig, 
för en småländsk landsväg utan slut tar sin tid att besegra till fots ;-)

Jag hoppas att allt detta blir klart under kommande vecka, för nästa lördag 5/9 blir det definitivt årets sista triathlontävling i Karlshamn. En full sprint som säsongsavslutning känns bra trots att energin för att tävla inte riktigt finns där efter att jag har kört många tävlingar under sommaren. Nu börjar dock startlistan att fyllas på så sakteliga och det var 12 namn med i tävlingsklasen i nuläget.

Förutom att träna på under hösten kommer jag köra några löptävlingar under hösten/vintern. I Form loppet 10 km i slutet av september och därefter Yddingeloppet 12 km i slutet av oktober sen avslutas året med Sylvesterloppet på nyårsafton, antingen i Malmö eller i Göteborg.

Det jag sitter och brottas med nu är vart jag ska köra min ainomhussimpass i vintern. Vi har fått ganska många tider i år på simhallsbadet (gamla Aqvakul) med klubben, dock utan tränare.
Samtidigt har nya Hylliebadet öppnat och det är en riktigt fin anläggning med en stor 50:a, dock vet jag inte hur deras upplägg ser ut med frisimsbanor och trängsel på dessa. De har dock generösa öppettider till kl. 21.30 vilket passar bra.
I nuläget kör jag på Kockum fritid men där är det för varmt i vattnet och ofta väldigt trångt, samt att det är en 25 metersbassäng vilket är lite trist.

//Freddan

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering